0 385 visningar

12 svar

Hjälp med artidentifikation

toby

2 nov 2012 kl. 14:45

Hej!

Hittade den svamp i granskog. Är det någon som vet vad det är?

0

Lena M

2 nov 2012 kl. 15:12

Nej jag vet inte, men jag tycker att den var vacker, svar kommer förhoppningsvis.
Den enda svamp jag vet som går i lila/violett är ametistskivlingen.

0

Tony

2 nov 2012 kl. 18:09

Vet inte heller. Lyfter tråden. Invänta svar från Irene eller annan blåstjärna.

0

klas jaederfeldt

2 nov 2012 kl. 19:13

kan det inte vara en färgglad blåmusseron

0

toby

2 nov 2012 kl. 20:11

Jag var också inne på ngn form av musseron. Växte på en gammal stubbe så det är väl också en sak som pekar i den riktningen.

0

Jan A, Uppsala

2 nov 2012 kl. 21:22

Skivorna pekar väl åt musslinghållet…

0

Hans R

3 nov 2012 kl. 08:49

absolut blåmusseron - den går i den färgskalan

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2012 kl. 20:17

Får känslan av en missbildad Ametistskivling, Laccaria amethystina.

0

toby

4 nov 2012 kl. 00:11

Mjo, kanske. Saken är dock den att den långt ifrån var ensam. Det fanns en hel del sådana. Dessutom var de stora. De hade inte särskilt trådigt kött i foten, vilket de ametister jag kommit över tidigare haft.

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2012 kl. 20:05

Hade alla den här speciella formen och sådana lameller?

0

Jan A, Uppsala

4 nov 2012 kl. 21:28

Håller fortf på mussling på stubbe. Broskmusslingen kan vara ganska violett - och någon ska väl vara allra värst…

0

toby

5 nov 2012 kl. 15:51

Ja det var ca 10 sådana. Samma form och utseende i övrigt. Luktade lite åt kantarellhållet. Växte i grupp vid en murken stubbe i granskog.

0

Lena M

5 nov 2012 kl. 17:48

Visst kan ametistskivlingar förekomma i flertal på samma lokal, men jag har inte sett att de är så stora och med en sådan kraftig fot.
Men jag har heller inte sett blåmusseroner med en sådan intensiv färg.
Jag börjar förstå att svamparna verkligen kan variera i färg och form beroende på växtplats, ålder och andra betingelser.
Kolla 3 - 4 böcker, svampen ifråga ser inte alls ut att vara samma art. Olika författare har återgivit den på sitt sätt och det är där man/jag iregel stupar.
Men intressant och roligt är det att försöka klura ut VAD.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone