0 617 visningar

11 svar

Ny skålsvamp eller?

"JAS" Helsingborg

5 nov 2012 kl. 19:12

Hittar något om den i Dyntaxa men är den funnen i Sverige eller vad menas?
Flagelloscypha / Seticyphella niveola.
Är detta kanske det första fyndet i Sverige?

0

Tony S

5 nov 2012 kl. 19:35

Tjusig liten taggig sak.
Den verkar inte finnas med på O. E. Erikssons checklista.
Känner inte Sven-Åke till något fynd då? Om inte, är chansen nog stor att den är ny.

0

Irene A

5 nov 2012 kl. 19:43

Tony, att den inte finns med på Oves checklista kan ju bero på att det inte är en ascomycet, utan en basidsvamp..

0

Tony S

5 nov 2012 kl. 20:13

Ja Irene, det kan ju bero på det. :D
Det var förhastat att tro att det var en skål.

0

"JAS" Helsingborg

5 nov 2012 kl. 20:42

Hupp! Jag kanske missförstod Sven-Åke men jag fick för mig att det handlade om en skålsvamp, fel alltså?

Tack för länken Irene.

Fyndet är från ett bra år en bra månad oxå och det är 59 år sedan, gud man börjar bli gammal,i kroppen inte i knoppen ;)

Nu har jag två arter som andra fyndet där det första är från 1953!?

0

Tina Nordberg

6 nov 2012 kl. 09:19

Vad tjusiga de är, ska kika efter dem;)

0

Joachim Krumlinde

6 nov 2012 kl. 17:12

Flagelloscypha niveola finns med i Funga Nordica, som uppger ett fynd från Danmark (inget i Sverige). Ingen skålsvamp alltså men en cyphellace. Sidan 307 i nya upplagan av FN.

0

Irene A

6 nov 2012 kl. 17:31

Visst är de fina i närbild!
Undrar hur mycket sånt man har gått förbi för att de ser ut som luddiga mögelprickar på lite avstånd..

Kul i alla fall att just du har fått hitta dem, JAS :-)

0

"JAS" Helsingborg

6 nov 2012 kl. 17:42

Hej Joachim, jo men följer man Irenes sista länk så finns det tydligen ett fynd från Uppland, daterat nov. 1953!

Tack Irene, jodu-fråga!

- Vem är det som krälar på alla fyra bland skogens lågor och löv?
Svar Luppmuppen “JAS” så klart;)

0

Jan A, Uppsala

6 nov 2012 kl. 20:30

Visst JAS, ett gammalt fynd just söder om Uppsala Högar. Tänker nog kolla på tomten innan jag far ända till Gamla Upsala…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone