En härlig promenad i den mossgröna Hovstaskogen
Här och där fanns ännu svamp
Trattkantareller i överraskande stort antal
Ett fåtal rökslöjskivlingar, de hade jag väntat mer av då de inte är lika välkända och begärliga som trattkantarellen
Första fyndet för dagen blev i alla fall en liten grupp finfina blåmusseroner utan maskhål!
De växte i kanten av en gammal körväg genom ett sedan länge nedlagt grustag
stora granar kantade vägen så den måste vara mycket gammal, minst 20-30-tal gissar jag
På granbarken växte vackra små hättor
Nån som har ett namn på dem?
foto: Bo E-son
serie 2
längre ned på samma väg var den kantad av stora gamla aspar och mycket död ved låg över vägen
här växte de största bruna hattmurklor jag sett
på ett annat ställe i närheten växte samma typ av murklor direkt på stammen av en murken kullfallen björk
tidigare har jag bara sett brun hattmurkla på granvälta
kan det vara samma art eller finns det olika på löv och barrved ?
dessa var otvivelaktigt på löv i alla all
i samma terräng, igenväxande botten av gammalt grustag med tunt mosslager och obefintlig undervegetation, träd mest gamla björkar, aspar och gran i olika åldrar från stora gamla till små skott
här har jag tidigare plockat gott om silkesmusseron, men hade inte väntat att finna dem nu
två fina exemplar blev det att ta hem till svampblandning
senare blev det trattkantarell och blek och rödgul taggsvamp i blandningen oxå samt ett fåtal rökslöjskivlingar
allt i mycket gott skick så det måste ha kommit upp efter frostnätterna som varit
tack för svaren !
Ska googla på föreslagen hätta !
Dessa var lite annorlunda mot de vanliga grå, den var “torrare” hade blekt vitgul hatt och foten var som sagt mörkare och med antydan till en filtaktig struktur, allra längst ned i fotbasen vita små “hår”...mycel tänkte jag (?)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.