0 306 visningar

7 svar

lördag 121103

Bo E

6 nov 2012 kl. 16:04

En härlig promenad i den mossgröna Hovstaskogen

Här och där fanns ännu svamp

Trattkantareller i överraskande stort antal
Ett fåtal rökslöjskivlingar, de hade jag väntat mer av då de inte är lika välkända och begärliga som trattkantarellen

Första fyndet för dagen blev i alla fall en liten grupp finfina blåmusseroner utan maskhål!

De växte i kanten av en gammal körväg genom ett sedan länge nedlagt grustag

stora granar kantade vägen så den måste vara mycket gammal, minst 20-30-tal gissar jag

På granbarken växte vackra små hättor
Nån som har ett namn på dem?

foto: Bo E-son

0

Bo E

6 nov 2012 kl. 16:09

serie 2

längre ned på samma väg var den kantad av stora gamla aspar och mycket död ved låg över vägen

här växte de största bruna hattmurklor jag sett

på ett annat ställe i närheten växte samma typ av murklor direkt på stammen av en murken kullfallen björk
tidigare har jag bara sett brun hattmurkla på granvälta

kan det vara samma art eller finns det olika på löv och barrved ?

dessa var otvivelaktigt på löv i alla all

0

Bo E

6 nov 2012 kl. 16:15

i samma terräng, igenväxande botten av gammalt grustag med tunt mosslager och obefintlig undervegetation, träd mest gamla björkar, aspar och gran i olika åldrar från stora gamla till små skott
här har jag tidigare plockat gott om silkesmusseron, men hade inte väntat att finna dem nu

två fina exemplar blev det att ta hem till svampblandning

senare blev det trattkantarell och blek och rödgul taggsvamp i blandningen oxå samt ett fåtal rökslöjskivlingar

allt i mycket gott skick så det måste ha kommit upp efter frostnätterna som varit

0

Lena M

6 nov 2012 kl. 18:01

Ja du gjorde en del fynd trots den sena timman.
Inga vinterskivlinar, tycker det är rätt så gott om dem nu ?

0

Hans-Åke

7 nov 2012 kl. 07:02

Hej Bo dom finns även på löv ved

0

SvenD

7 nov 2012 kl. 12:24

Funderar på hättan! Är den gulaktiga färgen korrekt? Olivhättan uppträder i en blekgul form. Foten på fotot verkar filtaktigt hårig?

0

Bo E

8 nov 2012 kl. 14:39

tack för svaren !

Ska googla på föreslagen hätta !

Dessa var lite annorlunda mot de vanliga grå, den var “torrare” hade blekt vitgul hatt och foten var som sagt mörkare och med antydan till en filtaktig struktur, allra längst ned i fotbasen vita små “hår”...mycel tänkte jag (?)

0

Bo E

8 nov 2012 kl. 14:43

inte så bra bild på googleträffen men såvitt jag kunde se var det samma svamp
men hättor är ju snarlika, denna skiljde sig ju dock lite från de vanligaste så jag tror förslaget stämmer !
Tack för svar!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone