0 346 visningar

9 svar

Kan vara något spännande!

Håkan Bråkan

6 nov 2012 kl. 18:16

Skickade ut dessa bilder på facebookgruppen svampplockarna (rekommenderas) och fick till svar att det är något intressant. Det hetaste tipset just nu är Stigmatolemma poriaeforme. Vad tycker ni. Hittade denna förra helgen på torr syren i Stadsskogen, Uppsala ca. 3-4mm bred

Artbestämningshjälp kan det vara Stigmatolemma

0

Tony S

6 nov 2012 kl. 20:31

Föreslår Rimbachia neckerae.

0

Margaretha Liebmann

6 nov 2012 kl. 21:36

Rimbachia växer på mossor och Håkans sitter på bark/ved, så den arten kan det inte vara.(Funga Nordica).
Jobbig men härligt spännande svamp den här.

0

Tony S

6 nov 2012 kl. 22:21

Fruktkroppar av Rimbachia behöver inte alltid sitta direkt på mossor, men i dess närhet.
Menar inte att det tvunget är den arten, men jag tycker inte det kan uteslutas då närbilderna visar ett begränsat område.

0

"JAS" Helsingborg

6 nov 2012 kl. 22:44

0

Margaretha Liebmann

7 nov 2012 kl. 13:11

Oj då, får lägga en rätteleslapp i min Funga Nordica!
Bra fotos och super med mikrofotos!

0

Håkan Bråkan

7 nov 2012 kl. 16:55

Kommer att lämna in belägg till Ryttman imorgon (om man lever) för vidare studier. Återkommer till ärendet snart hoppas jag. tack så länge!

0

Skogsfrun i Obbola

7 nov 2012 kl. 17:06

Tony - varför just den arten, och inte R. bryophila? (Jag kan ingenting om släktet, men såg att det fanns en annan möjlig kandidat).

0

Tony S

7 nov 2012 kl. 20:00

Skogsfrun, mest för att på bilderna syns inga vener på hymeniet, som R. bryophila ska ha.

0

Håkan Bråkan

13 nov 2012 kl. 18:06

Nu mina vänner har gåtan fått sin upplösning. Långt ifrån årets fynd. Men jag är minst lika glad för det om inte mer. :-D Ryman får fortsätta. Hej Håkan!

Nu har jag tittat på din svamp. Det är absolut inte Stigmatolemma poriaeforme (nu Resupinatus poriaeformis). Denna art växer i täta grupper på en vit hyfmatta och den har nästan runda sporer.

Sporerna på din svamp är ellipsoida. Det rör sig om Arrhenia retiruga (tidigare Leptoglossum retirugum), som växer på mossor, vissna strån och kvistar och ibland också på lövved. Den är inte särskilt vanlig men säkert också förbisedd.

Bästa hälsningar
Svengunnar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone