Skickade ut dessa bilder på facebookgruppen svampplockarna (rekommenderas) och fick till svar att det är något intressant. Det hetaste tipset just nu är Stigmatolemma poriaeforme. Vad tycker ni. Hittade denna förra helgen på torr syren i Stadsskogen, Uppsala ca. 3-4mm bred
Artbestämningshjälp kan det vara Stigmatolemma
Nu mina vänner har gåtan fått sin upplösning. Långt ifrån årets fynd. Men jag är minst lika glad för det om inte mer. :-D Ryman får fortsätta. Hej Håkan!
Nu har jag tittat på din svamp. Det är absolut inte Stigmatolemma poriaeforme (nu Resupinatus poriaeformis). Denna art växer i täta grupper på en vit hyfmatta och den har nästan runda sporer.
Sporerna på din svamp är ellipsoida. Det rör sig om Arrhenia retiruga (tidigare Leptoglossum retirugum), som växer på mossor, vissna strån och kvistar och ibland också på lövved. Den är inte särskilt vanlig men säkert också förbisedd.
Bästa hälsningar
Svengunnar
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.