0 380 visningar

10 svar

Mycologia 11-378

Irene A

11 nov 2012 kl. 19:11

Finns det någon här som har tillgång till en artikel ur Mycologia (online juni 2012) och har möjlighet att sända mig en kopia?
“Two new species of Hydnum with ovoid basidiospores: H. ovoideisporum and H. vesterholtii”

Den sägs bl.a. innehålla en nyckel till europeiska arter av släktet Hydnum..

0

Margaretha Liebmann

14 nov 2012 kl. 17:06

Har inte hört om H vesterholtii förrän nu, men när jag ser Juan Carlos foto av den liknar den mycket H umbilicatus. Jag tror at Hydnum rufescens kommer att delas mycket upp genom DNA-sekvenseringen. Ska försöka få tag i artiklen.

0

Margaretha Liebmann

14 nov 2012 kl. 17:06

Har inte hört om H vesterholtii förrän nu, men när jag ser Juan Carlos foto av den liknar den mycket H umbilicatus. Jag tror at Hydnum rufescens kommer att delas mycket upp genom DNA-sekvenseringen. Ska försöka få tag i artiklen.

0

Margaretha Liebmann

14 nov 2012 kl. 17:10

0

Margaretha Liebmann

14 nov 2012 kl. 17:24

Irene, jeg har fået en PDF af Jans Vesterholts kone nu. Har du en mailadresse? Du kan sende den til mig på Facebook.

0

Irene A

14 nov 2012 kl. 18:32

Jättetack Margaretha! Min mailadress är irene@swefungi.se
(behöver inte hålla den dold, får redan så mycket spam ändå..)

Jag har förstått att det finns mycket kvar att göra med släktet Hydnum - uppemot 10 europeiska arter tror jag att det kan handla om.
Jag har hela tiden ansett att vår umbilicatum bör vara en annan art än den amerikanska - och förmodligen behöver den europeiska albidum också ett nytt namn..

0

Margaretha Liebmann

14 nov 2012 kl. 20:48

Skickar meddetsamma.

0

margareta

klas jaederfeldt

14 nov 2012 kl. 22:33

tror du att du kan sända den till mej oxå

klas@jaederfeldt.com

0

Hydnum

Stefan J

30 jan 2013 kl. 19:51

Hydnum blir mer och mer spännande. Här finns ännu en ugnsfärsk artikel på ämnet.

http://www.mycosphere.org/pdfs/MC4_1_No2.pdf

Få se hur nånga vi riktigt har….

0

Hydnum

Irene A

30 jan 2013 kl. 20:41

Haa!! En taggis utan taggar också!
Tack för länken, Stefan!

0

Hydnum

Margaretha Liebmann

31 jan 2013 kl. 21:25

Tackar också för linken. Nu blir man tvungen att titta ordentligt på var eviga hydnum man hittar, och man törs väl snart inte sätta tänderna i dom - kunde ju vara något spännande.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone