Hej!
Har vänt och vridit på den här ett tag. Tycker att den mest liknar en Dictydiaethalium plumbeum, men svampar är ju variabla så kanske kan det lika gärna vara en Tubifera ferruginosa.
Någon som har svaret, eller som sitter inne med något knep hur man skiljer dessa små färgklickar åt – tror jag skall kunna hitta växtplatsen igen.
Den växte på en död tallstam.
/Sven J
Hej JAS,
Nej jeg har ingen dokumentation for at D. plumbeum ikke går på barrved.
Men af de 65 danske fund, som jeg har data på, er 36 fra løvved (30 fra Fagus) og ingen fra barrved. Resten mangler sunstratoplysninger.
De danske fund af Reticularia olivacea er omtremt 50:50 på barrved:løvved.
Litteraturen er ikke særlig klar på dette felt. D. plumbeum angives at forekomme mest på løvved, sjældent på barrved. R. olivacea omvendt.
Billedet på denne side: http://mushroomobserver.org/image/show_image/56494?size=full_size
der desværre ikke holder samme kvalitet som Sven’s, viser et lidt yngre frugtlegeme af D. plumbeum, med antydning af netmønster.
Hej igen!
Får nog ta mig ut och försöka leta upp svampen och dokumentera dess olika stadier så kanske det kan gå att räta ut frågetecknen.
Är det t.ex. av värde att ta bilder av sporerna? – om nu den här typen av svampar har sporer.
Kan man i så fall lägga en bit på ett papper och hoppas på att den avger sporer som ”vanliga svampar”
/Sven
Hej alla! Jag lockades in på svampguiden igen av JAS. Allt tyder på att myxomyceten ifråga är Reticularia olivacea. Såväl färg som substrat stämmer. Jag har aldrig sett Dictydiaethalium på barrved. Reticularia olivacea uppträder däremot gärna på tallstammar och mycket gärna på bar ved där barken flagnat bort på döda träd. Sklerotiestadier är vanliga och gör att myxomyceten snabbt kan svara på tillfälliga mildperioder mitt i vintern med färska fruktkroppar med rykande torr spormassa. Fruktkropparna kan variera från ett par mm till över 5 cm i utsträckning. /Uno E.
Jag var tvungen då jag kände att min säkerhet angående arten började vackla så varför inte rådfråga en riktig expert på området om hjälp. Där förlorade man en slant men man fick lära sig något oxå :) Tur Tina att di inte satsade mer med tanka på din situation ;)
Hej
Var ute och kollade efter svampen idag, dock utan att lyckas finna den – finns rejält många halvdöda tallstammar i området och jag minns inte exakt vilken det var. Skall dock försöka igen.
Tack ”JAS” för att du kopplade in Uno Eliassons, hans inlägg och åsikt är naturligtvis mycket tungt vägande och det känns inte allt för djärvt att betrakta svampen son en Reticularia olivacea.
Lyckas jag återfinna svampen lägger jag in bilder på den i andra åldersstadier.
Tack för en intressant och lärorik disskussion.
/Sven
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.