0 832 visningar

11 svar

Skjutgalen slungboll

Tina Nordberg

13 nov 2012 kl. 13:09

Nog för att älgjakten pågår och många är mer än vilda i skogen.
Inte trodde jag att anfall skulle komma från en svamp.
Hittade i går lungboll på en mycket rötad timmervägg . Det fanns en brun boll kvar. Ville ta några bilder, som jag alltid gör trots att det redan finns 100-tal i arkivet :)
Men det gillades inte, plötsligt hördes en liten knäpp (svampskott)och en liten snärt sved lätt på kinden.
Snacka om anfall från svamparnas rike.
Bild 1 slungboll med laddad kula, vid pil.

Bild 2 avlossat vapen utan kula, vid pil.

Farliga vapen ;)

0

Tina Nordberg

13 nov 2012 kl. 13:11

Hittade inte lungboll, ska vara slungboll.

0

Lena M

13 nov 2012 kl. 15:05

Ja det går villt til i dina trakter :)

0

Håkan Bråkan

13 nov 2012 kl. 20:21

Rena Vilda Västern :-)

0

"JAS" Helsingborg

13 nov 2012 kl. 23:07

En av naturens snabbaste och en av naturens riktiga långskjutare.
Har aldrig varit med om skottlossning, är det ditt första Tina? Så blev du träffad oxå, så jäkla fantastiskt:))))))

0

Cristian

13 nov 2012 kl. 23:12

wow vad coolt, visste inte att såna existerade! Älskar naturen!

0

Jan A, Uppsala

13 nov 2012 kl. 23:13

Var glad att du hittade dom i år Tina - kanske sämre skottande nästa år…

0

Cristian

13 nov 2012 kl. 23:13

vad har de för latinsk namn?

0

Cristian

13 nov 2012 kl. 23:18

det är lugnt, jag hittade namnet…hade googlat fel på svenska så fick upp en massa resultat som inet hade med svampen att göra :P

0

Skjutgalen slungboll Sphaerobolus stellatus

Tina Nordberg

14 nov 2012 kl. 09:43

Ja JAS det var första träffen, att jag blev överraskad är bara förnamnet.
En riktigt, riktigt rolig upplevelse man bara läst och hört om.
Tänk om jag blivit träffad i ögat och blivit tvingad att uppsöka läkare. Och sedan stå där och få den att tro på att det är en skottskada orsakad av en SVAMP ;)

Är det någon som vet hur långt slungbollen kan skjuta?
Det ligger duktigt med kraft bakom, det kändes ju.
Det ÄR farligt i svampskogen.

0

"JAS" Helsingborg

14 nov 2012 kl. 10:45

Hej Tina! Jag har någon uppgift om att den kan skjuta upp till 7 meter. Hittar inte mina uppgifter men någonstans har jag skrivit om Slungboll och Slungmögel. överfört till människan så är det som om vi skulle kasta en tennisboll 2- 3 mil, och när det gäller hastigheten hos Slungmögel så räknas nog den som en av våra snabbaste organismer på jorden.

0

SvenD

14 nov 2012 kl. 10:52

Det blir att i fortsättningen ta på sig skyddsglasögon och hjälm inför svamppromenaden :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone