Skulle vara kul att höra vilka 3 absoluta favvosvampar ni har? Min bekanstapskrets är inga svampkännare så för dom är svaren gula kantareller och champinjoner på burk(ha ha) :-) Mina efter lite funderande..hmmm…
Rimskivling
Svarttrumpet
Kalle J
Men många är ju goda på sitt sätt, tex, avkokta pepparriskor med annan svamp är mumsfullibibblan!
Mina personliga favoriter:
Stolt Fjällskivling
Karl Johan
Granblodriska
Samtliga mycket goda, även om jag tyvärr har bäst tillgång till kantareller där jag bor… älskar den där milda mandelsmaken som en nystekt Stolt Fjällskivling kan ge. Allt annat kommer långt efter.
Blomkålsvampen gillar jag såpass att jag nog i år tar med den bland de tre främsta.
Jag rangornar efter en kombination av smak och hittillsvarande tillgång denna säsong
stensopp
blomkålsvamp
kungschampinjon
Kantareller och trattkantareller får vi avvakta och se hur det blir med framledes.
Hua!! Får alltid lite panik av sånna här “val-frågor”... Kan helt enkelt inte svara… :/
Jag är tokig i nästan all svamp och tycker att det helt beror på dagsform och vad jag är sugen på som avgör vad som är godast.
Men… om jag ändå “måste” svara… ;o)
KJ är ju en höjdare som fungerar både rå och tillagad så den får nog vara ned. Kantareller är goda och dessutom förknippade med massa minnen så den kvalar också in… Men trean… näe, där blir det för svårt! :D
Ser att min lista från tråd Dina 10 favoritsvampar, startad den 22 september 2004 av André Peterson, håller än. Min lista - utifrån sammanhang…
1. Harr, öring och röding - Rödgul trumpetsvamp
2. Pizza - Sandsopp
3. Stuvning - Karljohan
4. Skaldjurscreppes -Mandelriska
5 Ostgratinerad smörgås - Svart trumpetsvamp
6. Klar soppa - Trattkantarell
7. Nöt/viltkött - Kantarell
8. Redd soppa - Fårticka
10. Fläsk - Blek taggsvamp
Vad kul att många svarar! :-)
Men visst är det svårt att välja ut dom 3 bästa…när det finns så många fina svampar! Ja just det, jag är helt ny här på siten.Heter egentligen Maria och bor i sthlm har en stuga i Bergslagen och bara (Älskar) att vara i naturen och plocka svamp, har gjort det i många år, men fortfarande mkt kvar att lära.
Verkat vara många härliga människor här!
Tog nicken Mamma Mu eftersom det finns andra Marior här.*råmar*....
Näe, nu kör vi så det ryker (ha ha)
Oj vad svårt!
Hmm..
får nog säga:
Karl-Johan
Blomkålssvamp
Egenplockad snöbollschampinjon
Lite tråkig lista kanske, men å andra sidan har jag just denna höst funnit glädjen i att vara mer än en “kantarellplockare”, och ännu inte hunnit smaka SÅ många sorter. Men det kommer ;-) Är i alla fall väldigt glad över denna sida, och glad över mitt nyfunna svampintresse. Tycker att jag sedan mitten av augusti lärt mig väldigt mycket tack vare svampböcker och denna sida.. nu vågar jag plocka rätt många svampar! (Och nej, jag lovar, jag ska inte överskatta min förmåga efter så kort tid, och börja plocka “tveksamma” sorter =)
Äsch…
Vad svårt!
Ettan är enkel:
Kantarell (det finns inte godare)
Sen blir det svårare…
Jag har ju aldrig smakat blomkålsvamp eller fjällskivling eller riskor eller sillkremla eller…
Nja, jag får nog säga:
2:a Karl-Johan
3:a Blek taggsvamp
En lite trist lista men jag hoppas på att kunna bättra på den till nästa år!
Det här var inte lätt….
Får nog göra så här:
Blomkålssvamp, friterad enl Krikorevs recept.
Den bleka taggsvampen som var en ny bekantskap för mig i år får ta 2:dra platsen.
Här blir det också en ny bekantskap: Rimskivling.
Så då blir det listat:
1./ Blomkålssvamp
2./ Blek taggsvamp
3./ Rimskivling
Goliatmusseronens smak har tidigare diskuterats på forumet, åsikterna är delade. Se denna länk:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=8612&fnr=1&sok=goliat&Start=0&Offset=50&20
Diskussionen hittas också under rubriken “Smaken hos goliatmusseron”.
svårt att välja ut bara tre, men det här är mina favoriter.
Rökslöjskivling
Föränderlig tofsskivling
gul kantarell
blek taggsvamp
Trattkantarell
Sen får vi se om några år om man kanske hittat någon ny favorit. Man hittar ju någon ny varje år som man inte smakat förut.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.