0 814 visningar

17 svar

Fungus imperfectus??

Ewa Lilliesköld

13 nov 2012 kl. 17:51

På den dagliga skogsrundan var det ytterst dåligt med svamp mm. Detta konstiga genomskinliga geleartade objektet var det absolut mest intressanta. Hittade en länk från 20101 http://svampguiden.com/forum/visa/172097 där JAS fått något som liknar ett skinn föreslaget som fungus imperfectus. Jag har fått samma förslag på detta. Vad tror ni? Har ni sett någon sådan här geleklump, jag trodde det var snö för ett ögonblick!!!
:)

Vad är denna geleklump?

0

Margaretha Liebmann

13 nov 2012 kl. 21:40

Nej då, det har ingenting med svamp at göra. Det är vad vi i Danmark kallar “stjernesnot”, rester an grodäggledare som någon rovfågel inte ville äta. Ibland kan man även se dom små svarta äggen i rader. Ofta ligger dessa rester på en stubbe, där fågeln har suttit och stoppat i sig. Om du goolar på “stjernesnot” kan du se en massa andra bilder.

0

Margaretha Liebmann

13 nov 2012 kl. 21:42

Det fattas visst lite bokstäver här och där :-( Du ska naturligtvis googla….

0

"JAS" Helsingborg

13 nov 2012 kl. 23:03

Där fick man lära sig något nytt men jag tror att de flesta grodor norr om Söderåsen har gott i idé så här års eller? Tror nog på något krös i stället.

0

Ewa Lilliesköld

13 nov 2012 kl. 23:10

Ja, jag håller nog med JAS här. Hade bilden varit tagen i somras så kanske det kunde varit “stjernesnot” men den är tagen idag!

0

Margaretha Liebmann

13 nov 2012 kl. 23:13

Nej, du kan hitta det nu också. Det är ganska vanligt i dom områden, där det finns rovfågel, särskilt ormvråk.

0

Margaretha Liebmann

13 nov 2012 kl. 23:15

Fint om du kikar på det under lupp, då ska du ju kunna se dom små vita kärnorna. Men kröset ska växa på bark, aldrig nånsin på gräs.

0

"JAS" Helsingborg

14 nov 2012 kl. 07:41

Men jag har hittat det på marken (barrmatta)!

0

Margaretha Liebmann

14 nov 2012 kl. 09:04

Ja, men det är inte kärnkrös. Inga vita kärnor att se, nej, det är också stjernesnot.Men jag förstår gott, att det verkar lite konstigt, det här. Det måste finnas ett svenskt ord för det, försöker att hitta något.

0

Margaretha Liebmann

14 nov 2012 kl. 09:11

Här är lite att läsa; naturguide.dk sök på stjernesnot.

I milda vintrar dyker paddorna fram ibland, är slöa och därmed ett lätt byte för ormvråkarna.

0

Irene A

14 nov 2012 kl. 09:22

Här kan man lyssna också:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/62000?programid=1027

Scrolla ner en liten bit på sidan, så finns ett inslag där om “stjärnsnor”.

0

"JAS" Helsingborg

14 nov 2012 kl. 19:30

Synas “kärnor” i kröset i ett tidigt stadium?  Jag ser kärnor i lite äldre och mörkare krös. Om så är fallet så har jag mer “stjärnsnor” än krös i min krösmapp!?

0

Ewa Lilliesköld

14 nov 2012 kl. 19:40

Tack Irene för länken, det var jätte kul att lyssna till!!
JAS - har du hittat dina…..vad det nu är på våren eller hösten?

I morgon samlas de in och torkas :) en sådan helknäpp “sak”!!

0

"JAS" Helsingborg

14 nov 2012 kl. 20:05

“Stjärnsnor” verkar vara något som har gått de svenska biologerna förbi, finns massor från Danmark ?
Finns en del från GB också.
In 2009, jelly rain occurred in Scotland. The scientists who are members of National Geographic conduct a test on the object, but they found no DNA in it. Theories emerged about the origin of this star jelly, including saying that it was ovarian frogs that spit out by eagles because it can not be digested. But there are huge numbers.

0

Margaretha Liebmann

14 nov 2012 kl. 20:42

Man ser kärnor ganska tidigt i krösets utveckling, och du vet ju att krösen aldrig växer på annat än bark, så det blir väl bara att gå igenom bilderna och skrota det som skrotas skall… Lycka till :-)

0

Skogsfrun i Obbola

15 nov 2012 kl. 16:22

Jag tycker det vita på de här bilderna ser “vassare” ut än på de bilder på stjärnsnor som finns på nätet. Det ser verkligen ut som snö! Jag antar att du kunde avgöra att det inte var det…

Skulle grodor vara romstinna så här års?

0

Ewa Lilliesköld

15 nov 2012 kl. 17:25

Skogsfrun - ja, det kunde jag :) fast i ett svagt ögonblick trodde jag på en lokal hagelskur.

Nu har jag skickat material till Naturmorgon så får vi se om de kan komma fram till något mera!
En länk till:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=5070818

0

Frida T

16 nov 2012 kl. 11:55

Intressant! Men jag har både mycket paddor/grodor och rovfåglar men aldrig sett något liknande !?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone