Håller med om namnförslagen, även att det var ett ovanligt tjusigt exemplar av olivvaxing. Har grunnat mycket på den, som är så variabel att jag misstänker att den fortfarande består av flera olika arter. Vitgrå vaxing (H. korhonenii) har ju skilts ut från den, men jag tror att det finns flera kvar att beskriva.
Men jag har för mig att man har granskat olivvaxingen ganska grundligt i Finland, så det kanske redan är gjort?
Tack för svaren. Tror inte jag hittat oliwaxin vitgrå tror jag) förut. Forumet gör att man blir mer uppmärksam och nyfiken på fler sorter. Hur smaka den? Likaså undrar jag om det är mer smak på en avkokt pepparriska än på skäggriska som är ganska menlös i smaken. Tilläggas kan att de växte i mossig barrskog bland trattkantareller.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.