Tack för ditt förslag, Margaretha, men…
I går bar flickorna hem den då regnfuktade och blekt smutsljusbruna svampen. Det visade sig att den inte alls var ensam utan hade sällskap av ytterligare två frk. Alla hade samma nedsänkta hattmitt.
De hamnade på kuvösen på 5 mm-papperet. Hattkanterna är tämligen tydligt strimmiga! Bl.a. något orangerött ses på andra bilden. Delförstoringen av detta blev inte bra, så när det ljusnat idag försökte jag få en bättre bild.
Den bilden blev tyvärr inte heller bra men kommer iaf här och visar kanske något…
Sedan dess har alla tre frk legat på tork och är snart torra.
Smaken mycket tydligt skarp, lukten under torkningen mycket kryddstark och god, möjligen mest kanelartad!
Det mesta tyx väl peka på ngn ngt avvikande form av Gymnopus peronatus, Brännagelskivling?
Jag tycker att den liknar mjöltrattskivling, Clitocybe ditopus - eller vibecina… vet inte om de kan börja lukta något annat än mjöl när de torkar?
Å andra sidan kan luktintryck vara rätt subjektiva. Dessutom finns det en drös andra trattskivlingar som det kan vara, många av dem senhöst- och vinterarter.
Jag tror varken på Gymnopus eller Rhodocollybia i alla fall.
Jan, du får ta fram mikroskopet och kolla mått på sporerna och om de samlar sig i grupper om fyra eller inte..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.