0 305 visningar

8 svar

vinterskivling

Bo E

15 nov 2012 kl. 13:42

Nu finns det inget matnyttigt kvar i örebrotrakten förutom vinterskivling

på sälg växte de tämligen talrikt i går 14 nov

bilden visar några normala och en extra långfotad

de som växer under barken på murkna träd utvecklar dessa långa fötter !!!

foto: Bo E-son

0

Bo E

16 nov 2012 kl. 16:44

ingen vinterskivling på dagens skogspromenad trots många murkna sälgar…

lite tur måste man ha oxå

0

annat fynd

Bo E

16 nov 2012 kl. 16:46

ett annat fynd var denna

kanske var det den som gav turen att hitta vinterskivling i området !

0

annat fynd

Tony

16 nov 2012 kl. 18:36

He he Men var är ungdomarna? Kanske vilse letandes efter vinterskivling.

0

annat fynd

mumrik

18 nov 2012 kl. 01:00

Mysig gammal buss.

Är de goda, de där vinterskivlingarna? Har aldrig smakat. Kommer inte ut nu. Det är för kallt för cykling om man är en fryslort som jag.

0

Bo E

19 nov 2012 kl. 15:45

jag tycker de är goda

blev bra knaperstekta till fisk som sagt

har annars mest använt dem i wok och grytor

finns säkert recept i receptbanken

det är trevligt att kunna hitta något matnyttigt i skogen även efter frostnätter som nu
jag är ju en sån som inte kan hålla mig från skogen så snart tillfälle ges

långkalsonger, halsduk, mössa och handskar på så fryser man mindre….

0

mumrik

20 nov 2012 kl. 03:34

Väl i skogen klarar jag mig. Det är vägen dit och hem. Fartvinden, du vet.

Men nog är jag sugen på att hitta några såna där. Får väl ta taxi. ;-)

0

Bo E

21 nov 2012 kl. 17:25

Här i Örebro är det inga problem - bara att ta nån av stadsbussarna till ändhållplatsen - finns minst fem linjer som vänder i eller intill fina svampskogar !!!
Ännu fler som passerar bra ställen utan att man behöver gå nån längre sträcka över öppen blåsig terräng…
Vill man längre går det Länsbussar oxå...

bifogar några exempel på “bussnära” miljöer…

0

Bo E

21 nov 2012 kl. 17:48

bild 1
nära Naturens Hus vid Hjälmaren
i beteshagarna vid Oset / Rynningevikens naturreservat har jag hittat bl a kantarell, blek taggsvamp, svart trumpetsvamp, ängschampinjon, snöbollschampinjon och stolt fjällskivling

bild 2
Hässelby skogen nära Hovsta centrum, här finns då och då kungschampinjon men i år hittade jag “bara” vanlig kantarell och några blodriskor
Gladarbergskogen är ännu bättre, där finns det mesta man önskar av en dag i svampskog…bara att gå av några hållplatser före centrum i Hovsta…

bild 3
Klockarängsleden
då tar man bussen mot Lillån och går upp i skogen där Lillåns motionsspår och vandringsleden mot Klockarängen har sin start- och målplats !
gott om soppar, kremlor, rimskivling, kantareller, trattkantareller och även lite udda arter som svart trumpet och kruskantarell har jag hittat där

Så här räcker busslinjerna ganska långt tycker jag
bara att gå i skogen tills man blir trött i fötterna eller har svamp så det räcker - sen bussen hemåt igen !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone