0 372 visningar

22 svar

Följetong, hoppas jag

"JAS" Helsingborg

18 nov 2012 kl. 01:05

att det blir. har tagit hem ett myxomycetplasmodium och odlar det vidare i fuktkammare. Idag på eftermiddagen fick det två havregryn och efter endast 3 tim. hade det börjat smaska på det ena.
Hoppas att det klarar sig, då kommer det någon bild varje dag tills det är moget och klart.
Plasmodiet är ett så kallat “Phaneroplasmodium” detta är den mest kända typen av plasmodier och är vanligt, ena ändan av plasmodiet brukar anta solfjäderform.

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2012 kl. 01:09

Skall bara tillägga att det levde på granlåga och dess bark som oxå hyser ett skinn. Jag tror att det rör sig om Badhamia utricularis som verkar ha förkärlek att utvecklas på svampar. Så allt det vita och gråaktiga är inte havregryn utan bara det som syns tydligt i vänstra kanten på tredje bilden.

0

klas jaederfeldt

18 nov 2012 kl. 01:11

ser ut om en fyllspya, men kul lycka till

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2012 kl. 10:28

Currygryta med spagetti då eller?
Du är galen Klas;)
Nu skall jag kolla till vad som hänt i natt, återkommer snart.

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2012 kl. 18:50

10 tim. senare, tillväxten ovanligt stor tycker jag, det rör sig om flera cm. Havregrynet helt täckt av plasmodiet och solfjädertillväxten fanns inte där igår kväll om den inte i det närmaste var osynlig men det syns inget på bilderna och den tillväxten är 3 cm och nu i kväll så har det ytterligare växt med lika mycket och den expanderar ut på plasten i fuktkammaren, helt galet:)

0

Irene A

18 nov 2012 kl. 18:55

Den ser hungrig ut! Ser fram emot fortsättingen :-)

0

Margaretha Liebmann

18 nov 2012 kl. 22:42

Åh, en sån fuling har jag också haft, hungrig som bara den och expanderande i den grad. När den fyllde en tallrik fick havregrynsjunkien inte mer, gick i dvala och har sedan forgyllt tillvaron hos många barn, som har fått en bit och beskrivning. Jag gissa också på Badhamia urtricularis, men du får väl mikroskopera dem om det lyckas att mogna den. Och vilka fantastiske bilder, thumbs up!

0

"JAS" Helsingborg

19 nov 2012 kl. 20:38

Växer så det knakar och ännu visar den inte tecken på att sluta växa inte heller ser jag tendens till att bilda fruktkroppar. 15. tim. sedan förra bilderna.

0

Margaretha Liebmann

19 nov 2012 kl. 22:14

Så länge du ger den mycket og god mat slutar den inte att växa tror jag, men deet är ett problem att få den mogen och inte bara gå i dvala. Lyckas det tar jag hatten av för dig! Jag har aldrig klarat det.

0

"JAS" Helsingborg

19 nov 2012 kl. 23:15

Jag har lyckats med två innan, finns på FB.nu. Jag har matat den ena hela tiden tills den började mogna. Den andra levde på gamla honungsskivlingar så jag tror att även här fanns det tillräckligt med näring om den hade velat fortsätta växa. Att myxomyceterna mognar och sätter fruktkroppar beror nog på andra saker än tillgången på mat. När den känner att den är klar så för att föröka sig och betingelserna för det är ok så verkar den göra det. Jag hoppas att jag lyckas även denna gång.

0

mumrik

20 nov 2012 kl. 03:30

Vad häftigt! Hur fixade du fuktkammaren?

0

"JAS" Helsingborg

22 nov 2012 kl. 21:13

Nu har den brett ut sig över hela “fuktkammaren” och den verkar tycka om att “klättra” upp på dess väggar. Av det första havregrynet återstår kanppt något.Fortfarande ingen tendens till fruktkroppar.

Fäör att svara på frågan vad enm “fuktkammare” är eller består av så är det inte alls så avangserat som det låter.Jag använder helt enkelt plastaskar eller till och med plastburkat där det har varit kräftstjärtar i, något jag gärna äter och därför har jag en hel del sådana. De går bra att använda till myxar som inte tar så stor plats.
Det plasmodiet som jag visar bilder på här kan bli rätt stort så här har jag en ask som är 18x9x2,5cm, viktigt är att det finns lock och att man håller substratet fuktigt men inte för blött, det får inte förvaras för varmt. Jag har mina på en ouppvärmd inglasad balkong, håller bara någon grad över tempen ute.

0

"JAS" Helsingborg

22 nov 2012 kl. 21:22

Bilderna i förra inlägger var från 2012-11-20.

Nu kommer det bilder från
2012-11-21
Och nu har den verkligen fyllt upp asken till fullo, ätare av alla havregrynen. Jag har bestämmt att den inte skall få mer mat nu, utan nu bör den börja bilda fruktkroppar.

0

"JAS" Helsingborg

22 nov 2012 kl. 21:31

2012-11-22
Så helt plötsligt! 11 timmer sedan jag tog förra bilderna och nu är senen en helt annan, kolla själv man bara häpnar över denna varelses beteende, varför överge sitt substrat?

0

Gula

22 nov 2012 kl. 21:56

Oj!!
Vilken spännande följetong JAS! Och jättefina bilder!

0

Margaretha Liebmann

22 nov 2012 kl. 22:48

Grattis, så lyckades det! Och komplimang för dom verkligen fina bilder!
Den ena av mina två trilskas, vill varken det ena eller det andra men det skrikgula plasmodiet från granskogen blev till Physarum viridiscens.

0

"JAS" Helsingborg

22 nov 2012 kl. 22:53

Jag har en som inte vill, den står still. Jag lämnade lite kvar på fyndplatsen får kola upp om det har hänt något där, inte långt hemifrån.
Physarum viridiscens är en vacker art :). Hittade min första på Bornholm.
Tack för komplimangerna över bilderna:)

0

klas jaederfeldt

23 nov 2012 kl. 00:00

fantastiskt

0

mumrik

23 nov 2012 kl. 03:47

Jättekul att se! Det där vill jag testa också. Är allt som behövs en burk med lock så... ;-)

0

Lena M

23 nov 2012 kl. 09:37

Läckert !

0

"JAS" Helsingborg

24 nov 2012 kl. 19:38

2012-11-23. Ca. 12 timmar senare, nu börjar de mogna och nu ser de rätt tråkiga ut men de blir vackrare med tiden.

0

"JAS" Helsingborg

24 nov 2012 kl. 19:44

2012-11-24. Nu börjar de få ett läckert ljusare mönster, den blå nyansen börjat ta över. Hoppas att de mognar ordentligt.

0

SvenD

24 nov 2012 kl. 20:11

Fina bilder!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone