att det blir. har tagit hem ett myxomycetplasmodium och odlar det vidare i fuktkammare. Idag på eftermiddagen fick det två havregryn och efter endast 3 tim. hade det börjat smaska på det ena.
Hoppas att det klarar sig, då kommer det någon bild varje dag tills det är moget och klart.
Plasmodiet är ett så kallat “Phaneroplasmodium” detta är den mest kända typen av plasmodier och är vanligt, ena ändan av plasmodiet brukar anta solfjäderform.
Skall bara tillägga att det levde på granlåga och dess bark som oxå hyser ett skinn. Jag tror att det rör sig om Badhamia utricularis som verkar ha förkärlek att utvecklas på svampar. Så allt det vita och gråaktiga är inte havregryn utan bara det som syns tydligt i vänstra kanten på tredje bilden.
10 tim. senare, tillväxten ovanligt stor tycker jag, det rör sig om flera cm. Havregrynet helt täckt av plasmodiet och solfjädertillväxten fanns inte där igår kväll om den inte i det närmaste var osynlig men det syns inget på bilderna och den tillväxten är 3 cm och nu i kväll så har det ytterligare växt med lika mycket och den expanderar ut på plasten i fuktkammaren, helt galet:)
Åh, en sån fuling har jag också haft, hungrig som bara den och expanderande i den grad. När den fyllde en tallrik fick havregrynsjunkien inte mer, gick i dvala och har sedan forgyllt tillvaron hos många barn, som har fått en bit och beskrivning. Jag gissa också på Badhamia urtricularis, men du får väl mikroskopera dem om det lyckas att mogna den. Och vilka fantastiske bilder, thumbs up!
Jag har lyckats med två innan, finns på FB.nu. Jag har matat den ena hela tiden tills den började mogna. Den andra levde på gamla honungsskivlingar så jag tror att även här fanns det tillräckligt med näring om den hade velat fortsätta växa. Att myxomyceterna mognar och sätter fruktkroppar beror nog på andra saker än tillgången på mat. När den känner att den är klar så för att föröka sig och betingelserna för det är ok så verkar den göra det. Jag hoppas att jag lyckas även denna gång.
Nu har den brett ut sig över hela “fuktkammaren” och den verkar tycka om att “klättra” upp på dess väggar. Av det första havregrynet återstår kanppt något.Fortfarande ingen tendens till fruktkroppar.
Fäör att svara på frågan vad enm “fuktkammare” är eller består av så är det inte alls så avangserat som det låter.Jag använder helt enkelt plastaskar eller till och med plastburkat där det har varit kräftstjärtar i, något jag gärna äter och därför har jag en hel del sådana. De går bra att använda till myxar som inte tar så stor plats.
Det plasmodiet som jag visar bilder på här kan bli rätt stort så här har jag en ask som är 18x9x2,5cm, viktigt är att det finns lock och att man håller substratet fuktigt men inte för blött, det får inte förvaras för varmt. Jag har mina på en ouppvärmd inglasad balkong, håller bara någon grad över tempen ute.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.