Vill och kan någon sätta in en bild här i min länk
på en epålettsvamp.
Jag befinner mig i Norge, var ute en sväng i morse. Hittade en liten mm-stor vitaktig fjunig svamp, rund i formen, undersidan tydliga skivor.
Hattkanten lite invikt. Fick en känsla av ovan nämnda svamp. Har dock aldrig sett den i verkligheten. Växte på en träpinne, löv, vet ej trädslaget, men det finns mycket ek runt omkring.
Kollade på Google, men tyckte inte att bilderna var likt.
Tacksam för hjälp
Tack snälle JAS!
Men jag är osäker, den sista bilden i länk nr 2 är mest lik den jag hittade, men jag får nog avvakta tills jag kommer hem igen.
Om jag kommer hem - jag flyger ju med SAS, hela vägen.
Hittade även ekkrös, kantarell, blek taggsvamp, rökslöjskivling, blåticka, klyvporing samt något som liknar kuddticka, men är osäker om det är den.
Jakten fortsätter några dagar till
Där ser man, har fått dem “bestämda” här på forumet, smakade inte på dem vid fyndtillfället :( Men det kan nog vara som Irene skriver, har fler bilder i den serien och vid närmare koll så är det nog inte Epålettsvamp :(
Slänger dem i soptunnan!
Hoppas att du reder ut din art ändå anithau :)
Hej igen!
Nej, det är inte kantarellmussling.
Jag sätter ut bilder när jag kommer hem.
Det blir fredag.
Har varit och fotat dem igen.
De är små runda, vita, dun/fjuniga inrullad hattkant och tydliga glesa skivor.
Svampens storlek - som jag sett den - ca 2.3 mm, växer på lövträd
Bättre kan jag inte beskriva den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.