Här om dagen kröp jag omkring vid roten av några liggande murkna aspar och ekar. Med dubbla läsglasögon på näsan hittade jag till slut några löjligt små svampar som jag undrar om någon av detta forums läsare känner igen.
1:an misstänker jag kan vara Gul ullklubba (Trichia decipiens), fast har förstått att det finns förväxlingsarter.
2:an har jag inte lyckats alls med.
3:an – skulle det kunna vara Vit hårskål (Lachnum virgineum)?
Tror inte att någon av dessa pygméer var över 1 mm i diameter.
/Sven
Hej och tack för kommentarerna. Man får glädja sig åt de här små skapelserna – med eller utan namn.
Beträffande utrustning så använder jag en Canon EOS 600D med ett 100/2,8 macro.
Det här räcker ju dock oftast inte till de allra minsta objekten och då sätter jag på en Raynox försättslins framför frontlinsen – funkar rätt bra.
Oftast använder jag en Raynox DCR-250, men till några av dessa närbilder använde jag den något starkare Raynox MSN-202.
Detta är ett billigt sätt att driva upp förstoringen några snäpp till. De här försättslinserna har snabbfäste och man klämmer dit dem och tar av dem sekundsnabbt.
Det största problemet vid de här förstoringarna är det bedrövliga skärpedjupet – brukar därför stacka några exponeringar för att komma till rätta med det.
Stacka innebär att jag ,t.ex som med gula ullklubban, tar 8 exponeringar där jag mellan varje exponering flyttar skärpan ca en tiondels mm framåt och därefter med hjälp av ett stackningsprogram lägger samman alla 8 exponeringarna till en bild.
För den intresserade så finns stackningsprogrammet ”ZereneStacker” att ladda hem från nätet. Man får testa det gratis i en månad innan behöver bestämmas sig om man vill ha det eller inte.
Kan tillägga att Raynoxlinserna fungerar alldeles ypperligt på de flesta kompaktkameror som har en filterdiameter mellan 52 och 67 mm.
Den som vill kolla lite mer på Raynox kan gå in på http://raynox.co.jp/english/digital/egdigital.html
Vet inte om någon blev klokare av det här svamlet, men hoppas det
/Sven
Har inga bra förslag på vilka arter, men instämmer med övriga om de fantastiskt fina bilderna!
Kul att höra att Raynox-linserna funkar för dig. Har en DCR-250 hemma men har inte hunnit testa det än. De är ju överkomliga i pris, jag köpte min här: http://goo.gl/1MB42
Jag tycker att det ser ut som en typisk Trichia, det enda som inte är riktigt typiskt är färgen men den ändras ju snabbt med att fruktkroppen utvecklas. Den befinner sig INTE i plasmoidstadiet, det har den lämnat för vad man ser är en omogen fruktkropp. Man ser det som återstår av plasmodiet eller eventuellt slemhinnan som den “krupit fram på vid basen av skaftet och runt om, det glänsande transperanta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.