Detta skinn växte på barken av gammal björkved i en vedhög som legat ute alltför länge. Det var flera dm långt, bilden visar ett 10 cm utsnitt.
Kan det vara tätskinn Peniophora incarnata? Tycker att färgen är väl blek, men jag är ingen kännare.
På barken av gammal björkved. Bilden visar ett 10 cm stort utsnitt. Kan det vara tätskinn Peniophora incarnata?
Jaa, antaget! Raggskinn fanns i vedhögen. Tina Nordberg hjälpte mig att identifiera en annan kollekt igår till raggskinn. Kanske växte denna till och med på samma stora okluvna vedklump (minns inte riktigt eftersom jag tog flera olika vedsvampar när jag höll på att klyva veden). Min tanke när jag tog den här var att det kunde vara samma svamp, skulle ha litat lite mer på mig själv…
Den är helt klart ljusare gul än den andra kollekten, som tydligt var raggskinn. Den sitter så hårt fästad till björkbarken att jag har svårt att kunna se den andra sidan bra, hade ingen lycka att pilla bort den med kniv. Allra närmast de relativt få synliga ytterkanterna hårlös på andra sidan, men i ett tvärsnitt jag gjorde med kniv var den här och där hårig på andra sidan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.