0 603 visningar

6 svar

Tätskinn??

Bengt Stridh

19 nov 2012 kl. 19:39

Detta skinn växte på barken av gammal björkved i en vedhög som legat ute alltför länge. Det var flera dm långt, bilden visar ett 10 cm utsnitt.

Kan det vara tätskinn Peniophora incarnata? Tycker att färgen är väl blek, men jag är ingen kännare.

På barken av gammal björkved. Bilden visar ett 10 cm stort utsnitt. Kan det vara tätskinn Peniophora incarnata?

0

Tony S

19 nov 2012 kl. 20:27

Med den färgen är raggskinn troligare.

0

Bengt Stridh

19 nov 2012 kl. 20:41

Jaa, antaget! Raggskinn fanns i vedhögen. Tina Nordberg hjälpte mig att identifiera en annan kollekt igår till raggskinn. Kanske växte denna till och med på samma stora okluvna vedklump (minns inte riktigt eftersom jag tog flera olika vedsvampar när jag höll på att klyva veden). Min tanke när jag tog den här var att det kunde vara samma svamp, skulle ha litat lite mer på mig själv…

0

Birgitta D

19 nov 2012 kl. 20:56

Hm tycker raggskinn brukar vara mycket gulare, kan det inte vara styvskinn? Ser ovansidan lite dåligt men den kanske är raggig.

0

Hans-Åke

19 nov 2012 kl. 22:50

gnugga på skinnet om det blir rött kan det vara styvskinn

0

Bengt Stridh

19 nov 2012 kl. 22:52

Den är helt klart ljusare gul än den andra kollekten, som tydligt var raggskinn. Den sitter så hårt fästad till björkbarken att jag har svårt att kunna se den andra sidan bra, hade ingen lycka att pilla bort den med kniv. Allra närmast de relativt få synliga ytterkanterna hårlös på andra sidan, men i ett tvärsnitt jag gjorde med kniv var den här och där hårig på andra sidan.

0

Bengt Stridh

19 nov 2012 kl. 22:59

Tack för tips! Fuktade det lite och gnuggade på det med ett finger och pincett, men färgen var oförändrad. Förstår nu varför Tina gnuggade på det igår…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone