0 1027 visningar

5 svar

Mikroskop

Björn

20 nov 2012 kl. 12:29

Hej!
Jag vill sätta igång en diskussion om lämpliga mikroskop, okular,objektiv o.s.v. för svampstudier.
Tips på fabrikat och typer som finns på marknaden.Gärna en presentation av vad ni använder.vill inte bara ha en hänvisning till “Svamp studier med mikroskop” av Åke Strid, utan mer konkreta förslag. 

0

Irene A

20 nov 2012 kl. 13:02

Om du inte vill lägga en förmögenhet på ett mikroskop, kan du kika på det här:
http://goo.gl/LAknF
men titta på de andra i sortimentet också.

Jag skulle rekommendera okular som ger 15 ggr förstoring. Ett mätokular är också nödvändigt.

De allra billigaste mikroskopen är inget att ha, de har för dåligt skärpedjup och mer ljusbrytning, därför blir bilden för suddig vid den höga förstoring som oftast är nödvändig.

För att dokumentera mikroskopiska detaljer, är nog ett USB-okular bra (har själv ett sånt på önskelistan), men jag tror att det kommer både bättre och billigare såna med tiden. De är uppe i 10 megapixel nu, och priserna är överkomliga i USA, men fortfarande inte här…
Kolla Amscopes hemsida:
http://www.amscope.com/index.html

0

Björn

20 nov 2012 kl. 14:37

Tack så mycket Irene för ditt snabba svar, jag tar gärna emot fler tips och synpunkter från andra mikroskops användare på detta forum.

0

Margaretha Liebmann

20 nov 2012 kl. 17:02

Jag investerade i ett Zeiss Primostar binokulärt för några år sen och är kanonnöjd. Det är mycket hög kvalitet, mycket lätt att arbeta med. Har inte fotoutrustning till, klarar mig precis lika bra med att fotografere med kompaktkamera hålld direkt till objektivet. Så hr man redan där sparat åtskilliga tusenlappar. Du är tvungen att kunna förstora x1000 med immersionsolja, spara INTE där. Sen skulle jag nog rekommendera en kraftig lupp också, som kan förstora upp til x60. Titta på Sagitta.se, dom är mycket bra att handla med, og fantastiskt bra service. Billiga på glasvaror också.
Lycka till med ditt mikroskop, du kommer att älska det!

0

Björn

20 nov 2012 kl. 20:38

Tack Margaretha, i vilken prisklass är Zeiss Primostar?

0

Margaretha Liebmann

20 nov 2012 kl. 21:45

Det kan jag nästan inte svara på, för jag köpte hos Sagitta för drygt 5 år sen och måste göra tillköp här i Danmark, men hamnade då väl på ca 13-14.000 DKr + tillbehör. Sagitta förhandlar inte mer, så du får maila till Zeiss-firman i Sthlm.
Du kan ju googla lite också och se dom olika modellerna, jag köpte den billigaste.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone