0 478 visningar

12 svar

musslingar

Lena M

21 nov 2012 kl. 15:16

En dag med blå himmel, blek sol och 8+ fick mig att ta en liten sväng uti naturen.
Musslingar och vinterskivlingar mest , men vad är det, björkmussling eller annat ?
Området kalhugget / bränt så ingen aning om trädslag.

Någon mussling ?

0

Lena M

21 nov 2012 kl. 15:21

En annan mussling jag såg var den här som jag tror är bävermussling, stämmer det ?

Grönmussling fanns också men det trevligast fyndet var en ny lokal med fyrflikiga jordstjärnor, 16 st.

mussling, jordstjärna

0

"JAS" Helsingborg

21 nov 2012 kl. 15:42

1an: Klyvblad. Resten överlåter jag till någon annan.

0

Jan A, Uppsala

21 nov 2012 kl. 16:02

På Artportalen finns tidigare ett fynd av klyvblad i Gästrikland - inlagt i “våras” av ngn Lena Melin….;)

0

anithau

21 nov 2012 kl. 16:21

Lena!
Du gav mig svaret på min fråga om min lilla vita svamp.
Det är troligast klyvblad som jag hittat.

Tackar, tackar.

0

Lena M

21 nov 2012 kl. 16:22

Ja du Jan, Jas, minnet är bra men kort :). Men så vanlig är den väl inte i Gästrikland, i boken ” Svampar i Norden och Europa ” står det, sällsynt norrut till Stockholmstrakten .

0

Lena M

21 nov 2012 kl. 16:24

Varsågod Anitha !
Nu tycker jag du skall dra dig hemåt , till fäderneslandet. Lägga ut lite bilder på vad du sett för arter i Norge.

0

Jan A, Uppsala

21 nov 2012 kl. 16:46

Jag är avis, Lena - har aldrig sett ett klyvblad!

0

anithau

21 nov 2012 kl. 18:36

Jan!
Är du inte avis på mig också. Jag har ju hittat den, men den är inte svensk.

0

Jan A, Uppsala

21 nov 2012 kl. 18:43

Vill se den först! Kanske sen…

0

anithau

21 nov 2012 kl. 19:32

Ja,ja, den kommer om ett par dagar

0

"JAS" Helsingborg

21 nov 2012 kl. 22:27

Ett klyvblad underifrån, fotat i lördags.

0

anithau

22 nov 2012 kl. 05:18

Snyggt JAS!
Dessa bilder gör mig glad.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone