0 384 visningar

10 svar

Några ? 2012-11-16

"JAS" Helsingborg

21 nov 2012 kl. 22:33

Serie 1. En brosking som växer på strandråg både på stjälkarna och på dess rötter verkar det som.
Har mina funderingar åt Starrbrosking, marasmius caricis.
Vad säger experterna om det?

0

"JAS" Helsingborg

21 nov 2012 kl. 22:40

Serie 2. De här är jag urusel på, växer på sandstrand med mossa och strandråg. Mina funderingar går till någon Entoloma, nopping.
Men är det rätt eller?

0

"JAS" Helsingborg

21 nov 2012 kl. 22:41

Serie 3.
Ett skinn men vilket, växer på gran.

0

"JAS" Helsingborg

21 nov 2012 kl. 22:46

Glömde att namna att på bild 3 i serie 3 förekommer det ett gult plasmodium av någon myxomycet, troligen Badhamia utricularis.
Här kommer oxå lite bilder på blödande Hjortticka, Datronia mollis, vilket jag aldrig sett tidigare :)

0

"JAS" Helsingborg

21 nov 2012 kl. 22:51

Ser att bild två försvann i serie 3 och den är och förblir tydligen försvunnen, finns inte kvar i datorn heller? Lite skrämmande :(
Men då får det väl bli lite andra bilder då.

0

Irene A

21 nov 2012 kl. 23:23

Mina funderingar på 1:an går åt Crinipellis scabella (känner inte till Marasmius caricis..)

0

"JAS" Helsingborg

22 nov 2012 kl. 00:09

Du verkar ha rätt igen Irene! Det jag har att invända emot är väl att i Ekologisk katalog står det att den lever på betesmark och torräng och det kan man knappast kalla den havsnära stranddynlandskapet jag fann den på.

0

Tony S

22 nov 2012 kl. 00:57

1.Tycker också det påminner om stråbrosking med den mörka mitten.
2. Är det inte silkesrödhätting?
3. Tror det är källarsvamp.

0

Margaretha Liebmann

22 nov 2012 kl. 08:42

Crinipellis kan det gott vara, lever på døda grässtrån torrt och sandigt, hatten var väl bara 3-5 mm?
Nr 3 kan gott se ut som Coniophora puteana, lite svårt att se färgen, men det ser ut som om den går i olivgulbrunt? Denna trivs på både bok och gran hos mig.

0

Irene A

22 nov 2012 kl. 09:50

Ser att 2:an är fint noppig i hattytan. Jag kan inte dom här, men tror att det är något intressantare än silkesrödhätting..

0

"JAS" Helsingborg

26 nov 2012 kl. 13:26

Tony har tyvärr rätt! ;) Det är en Silkesrödhätting, Entoloma sericeum i serie 2.
Källarsvamp och stråbrosking stämmer oxå :)

Tack för hjälpen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone