Inte bara svampar, lite andra bilder oxå från ett milt Skåne. Vi var några stycken som träffades i Vombs Furu i går lördag.
Serie 1.
Denna hittade s av Eva och frågan är om det kan vara en Rödgrå grynskivling, Cystoderma carcharia?
Serie 2. Detta var egentligen det första fyndet som jag gjorde, så mycket vackrare den är ute i naturen än hemma i fuktkammaren. Funderar på att åka de 9 milen enkel resa bara för att fota den när den har utvecklats lite till. En rent fantastisk Badhamia utricularis som kan krypa runt i plasmodiestadiet i flera veckor innan den fruktificerar.
Serie 3.
Äntligen hittade jag tillräckligt mycket av Frostvaxing, Hygrophorus hypothejus så att jag fick mig ett litet smakprov. Den är annars väldigt mycket angripen av mygglarver, så påståendet “att denna svamp inte blir så angripen av larver för att den växer så sent på året” är en ren myt åtminstone när det gäller de södra breddgraderna. Jag gillade smaken.
Serie 4.
Ännu går det alltså att hitta matsvamp här nere och denna fick jag lära mig igår av Helena, Jordmusseron, Tricholoma myomyces. En ny smakuppleveelse och jag lovar att den här skall jag lära mig ordentligt och fylla på svampförrådet med :) Tack för det Helena!”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.