Jan A, Uppsala
26 nov 2012 kl. 21:18
med en fullstor (2.5 cm) och en liten.
De var så snygga, vackra, så lika toffelskrälingar – och ändå så helt olika.
Dessa växte i gräs mellan granhäck och grusväg – de växte ”trafikfarligt”, d.v.s. var utsatta för trafikfara. Några var t.o.m. redan ”hjulskadade”. Och de växte ”löst” på granbarrs- och gräsförna – absolut inte på några lövpinnar.
Jag skyndade att ta några kuvösbilder i det sista kuvösljuset och rusade sen iväg flera hundra m för att betitta flocken och ta hem ytterligare några ex (som nu ligger i kylen i väntan på morgonljuset) – och några flockbilder blev det också.
Först mina bilder från växtplatsen där också några äldre, kraftigt bleknade finns.
Tack för svar/kommentarer!
Jag tycker som sagt att de starkt liknar toffelskrälingar, men “är annorlunda”. På exakt samma fläck - möjligen ännu lite
större - brukar det komma rökslingar i mängd, dock inte i år. Finns säkerligen även döda granrötter där.
Kommer att torka mogna frk från gänget i kylen - efter nytt fotoförsök i dagsmörkret.
Den ev flisbiten kan vara vad som helst - men härstammar nog från granhäcken. De jag tog hem bodde inte vid ved. Ska iaf kolla, åtm nästa år - dagens väder är inte alls inbjudande!.:(
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.