0 721 visningar

7 svar

Bestämningshjälp önskas!

Lars Ekqvist

27 nov 2012 kl. 08:46

En svamp med svartblå fot och strimmig hattkant.
En annan, vit mussling (två kort).
Granskog på Fogdö, Strängnäs kommun.

0

Irene A

27 nov 2012 kl. 15:29

Har inget förslag på den första, men ett par alternativ på den andra.

Om den har sågad skivegg och skarp smak, kan det vara Lentinellus auricula.

Om de kännetecknen inte stämmer, gissar jag på ringmussling. Storleken passar väl egentligen bättre på den..

Kan du möjligtvis få till en närbild på skivorna..?

0

Lars Ekqvist

27 nov 2012 kl. 21:01

Jag är inte så bra på fotoshop, men här kommer man lite närmare.
Jag skulle vilja säga att skivorna är grunt sågade.

0

Irene A

27 nov 2012 kl. 21:18

Du lyckades ju bra med bilden!
Jag tycker inte att det är tillräckligt sågad skivegg för en Lentinellus. Man får nog också ta med i beräkningen att svampen har varit i kläm litegrann, och lite ojämna är skivorna även på ringmussling.

Storleken och ytstrukturen på hatten talar också mer för ringmussling, så jag tror på den.

0

Lars Ekqvist

27 nov 2012 kl. 21:59

Utmärkt, då rapporterar jag den som ringmussling.
Tack för hjälpen!

0

"JAS" Helsingborg

27 nov 2012 kl. 23:15

Jag tycker inte man skall rapportera någon art som man inte har fått till 100% bestämd, det kan ju bli en hisklig massa fel till slut :(

0

Lars Ekqvist

28 nov 2012 kl. 09:44

Ringmusslingen är en relativt trivial art och jag tyckte att jag av det skälet kunde nöja mig med mindre är 100 procents säkerhet.
Men jag sätter frågetecken för bestämningen.
I övrigt är jag noga med att det ska bli rätt, det är därför jag lägger ut foton som stöd för fynden, och ändrar mig om någon övertygar mig om att jag gjort en felbestämning. Fynd av sällsynta arter finns vidare i stor utsträckning dokumenterade i Strängnäs svampklubbs herbarium.

0

Irene A

28 nov 2012 kl. 10:14

Det finns förstås redan en hisklig massa fel i rapporterna.

Exempelvis har Artportalen 2728 rapporter av Armillaria mellea, den art som nog är sällsyntast av honungsskivlingarna (sett över hela landet), medan den förmodligen vanligaste arten borealis bara har 324 rapporterade fynd.

Möjligheten att bifoga bilder gör ju att många fler kan bedöma sannolikheten och i slutändan blir nog felen färre än de har varit tidigare, åtminstone från dem som lägger in bilder till rapporterna..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone