Har inget förslag på den första, men ett par alternativ på den andra.
Om den har sågad skivegg och skarp smak, kan det vara Lentinellus auricula.
Om de kännetecknen inte stämmer, gissar jag på ringmussling. Storleken passar väl egentligen bättre på den..
Kan du möjligtvis få till en närbild på skivorna..?
Du lyckades ju bra med bilden!
Jag tycker inte att det är tillräckligt sågad skivegg för en Lentinellus. Man får nog också ta med i beräkningen att svampen har varit i kläm litegrann, och lite ojämna är skivorna även på ringmussling.
Storleken och ytstrukturen på hatten talar också mer för ringmussling, så jag tror på den.
Ringmusslingen är en relativt trivial art och jag tyckte att jag av det skälet kunde nöja mig med mindre är 100 procents säkerhet.
Men jag sätter frågetecken för bestämningen.
I övrigt är jag noga med att det ska bli rätt, det är därför jag lägger ut foton som stöd för fynden, och ändrar mig om någon övertygar mig om att jag gjort en felbestämning. Fynd av sällsynta arter finns vidare i stor utsträckning dokumenterade i Strängnäs svampklubbs herbarium.
Det finns förstås redan en hisklig massa fel i rapporterna.
Exempelvis har Artportalen 2728 rapporter av Armillaria mellea, den art som nog är sällsyntast av honungsskivlingarna (sett över hela landet), medan den förmodligen vanligaste arten borealis bara har 324 rapporterade fynd.
Möjligheten att bifoga bilder gör ju att många fler kan bedöma sannolikheten och i slutändan blir nog felen färre än de har varit tidigare, åtminstone från dem som lägger in bilder till rapporterna..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.