0 1406 visningar

8 svar

Trädfråga plantering

Elisabeth jansson

27 nov 2012 kl. 19:51

Hej!
Jag har fått tre skott utav ett valnötsträd alla skotten har rotklump längst ner och är 50 cm höga. Ska jag gräva ner dem nu i trädgården eller låta dem stå i plastpåsen med rotklumpen och plantera dem till våren? Det ska bli -10 grader om några dagar så de hinner ju inte rota sig innan tjälen kommer. Tacksam för råd.

0

"JAS" Helsingborg

27 nov 2012 kl. 23:12

Jag skulle nog gräva ner dem då det måste vara betydligt känsligare om de skall övervintra ute i sin klump. Du skall så klart vara riktigt försiktig med klumpen och om klumpen består av enbart rötter och jord så ser jag inga problem med att plantera dem, är det säckväv runt så sänk ner klumpen och skär upp så mycket det går av säckväven och framförallt om väven är snörd runt stammen. Glöm inte att vattna rejält. Lycka till:)
Skall leta lite mer tickor åt dig i morgon!

0

Jan A, Uppsala

28 nov 2012 kl. 08:33

Du har väl knappast några skott utan “frö“plantor. Frågam är bara vilken Juglans-art du har. Den jag har, Juglans mandshurica som klarar sig upp till Pite-trakten (och som jag “kanske” råkat tappa nötter av på skyddade lokaler både här och där) har mlm oätliga nötter men är vacker att betitta - och så finns det arter som är bra på båda sätten - men mindre härdiga. 
Under alla omst är JAS råd de rätta, men det kan också vara lämpligt att plantera småttingarna under skärm (som frostskydd) och säkrast att efter den mycket rejäla genomvattningen vintertäcka ordentligt med löv/granris. Får du bara mycket snö så går det nog bra! Jag har aldrig sett att hjortdjur och mindre gnagare gett sig på mina ofattbart många plantor.

0

Elisabeth jansson

30 nov 2012 kl. 14:07

Hej!
Jag lade in frågan på ett trädgårdsforum och de rådde mig att plantera nu,det är från ett valnötsträd som finns vid Skene vid ett tegelbruk,det är stort som en oxel och planterat i början på 1900 talet det sätter nya skott på marken när nötterna ramlar ner,du hade rätt Jas ingen stickling.
Har läst att det finns två olika sorter av valnötter,men hur skiljer man dem åt?
Finns det någon som plockar på forumet och äter dem? Kvinnan jag fick dem av trodde jag ville ha dem för att det är så otroligt med färg i dem,det blir brunt på ullen.
Jag vill inte färga utan äta. Nötter fritt i naturen har alltid faschinerat mig!

0

Elisabeth jansson

30 nov 2012 kl. 14:07

Hej!
Jag lade in frågan på ett trädgårdsforum och de rådde mig att plantera nu,det är från ett valnötsträd som finns vid Skene vid ett tegelbruk,det är stort som en oxel och planterat i början på 1900 talet det sätter nya skott på marken när nötterna ramlar ner,du hade rätt Jas ingen stickling.
Har läst att det finns två olika sorter av valnötter,men hur skiljer man dem åt?
Finns det någon som plockar på forumet och äter dem? Kvinnan jag fick dem av trodde jag ville ha dem för att det är så otroligt med färg i dem,det blir brunt på ullen.
Jag vill inte färga utan äta. Nötter fritt i naturen har alltid faschinerat mig!

0

Jan A, Uppsala

30 nov 2012 kl. 16:47

I den första länken finns en del okunnigheter om Juglans mandshurica.
http://www.s-weeds.net/familjer/woodies/juglandaceae/jugmand2.html
Hade man bara frågat mig hur den kunde finnas i Mariehäll, så hade jag anspråkslöst svarat: Jag har bott där!”
Forts finns i denna gamla svampguidstråd:
http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=96681&fnr=1&sok=Elisabeth&Start=100&Offset=50&ipos=3
Det är till råga på allt du Elisabeth som är mor också till den!
Det är inte alls otroligt att det “min” art du fått, eftersom det finns mycket föryngring under trädet; fröplantor/”nötplantor”! Under mina träd finns många hundratal plantor. 
Släktet Juglans har minst 21 arter, kanske fler, och i Sverige är det kanske tre som är vanligast, J.regia, nigra och så min med det långa namnet! Läs här: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/juglanda/jugla/welcome.html
Och googla på de olika arterna, så har du jobb ett tag!

För tillfället har jag i en bod ett hopsamlat litet lager av manchuriska valnötter från mina 5-6 träd och om någon vill ha några att ”så” eller att färga med så kan jag bjuda på nötterna – men inte på portot. De är TUNGA!
Du kan också få, Elisabeth - om du bara slutar kalla plantorna ”skott”!..;)

0

Elisabeth jansson

30 nov 2012 kl. 21:01

Minnet är kort på äldre dagar men det är tur att andra kommer ihåg.
Men valnöts plantorna jag fått kan onekligen du ha något med att göra,de kommer inte från Gotland.  Trädet var planterat innan din födelse,och finns nere i Skene så var det med det!!

0

Jan A, Uppsala

1 dec 2012 kl. 04:12

Elisabeth. Jag har aldrig sagt något av det du nämner i ditt senaste inlägg. Slut härifrån!

0

buffy

1 dec 2012 kl. 16:41

Det blir fin brun färg även av vanlig ätlig valnöt. Den behöver inte fixeras på tyg, den “biter” av sig själv. Vilket man bör tänka på när man gör vid “egenplockade” valnötter, färgen biter i fingrar, skärbrädor och kläder så använd gärna plasthandskar och överdragskläder.

Min mamma har ett valnötsträd, de är rätt vanliga här i Skåne. Men nötterna blir aldrig så stora och goda som dem man köper.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone