Hittade en del roligt och ärbart och en del? i skogen igår.
Serie 1. Joachim Krumlinde och jag var i Örups Almskog och där hittade vi bland annat denna. Gissa vad det är, kan nämna att det är mitt första fynd av denna variant som inte är vanlig.’
Ni får ursäkta bildkvalitén då de satt högt en del andra satt lågt och mulet väder mörkt och mitt stativ räcker inte alltid till för att ta bilder med självutlösaren och på frihand så blir det lite skakigt :(
Serie 6. Ett återbesök i Voms Furu för att kolla upp den mycket fina Badhamia utricularis som jag hittade där i fredags den 23/11, jodå den hade mognat och fick följa med hem efter fotografering.
Bild nummer två visar en Stor geleskål, Ascocoryne cylichnium och detta fynd gör verkligen skäl för namnet.
Bild 3, en eller några? Sydliga sottickor, Ischnoderma resinosum. De skall vara ovanliga men som Joachim och jag sa så hittar vi den överallt här nere i Skåne:)
Jaha, der var verkligen något att titta på. Jag vill svara så här:
1. Judasøre - albino
2. Leucogyrophana sp. Inte taggig nog för att vara L. pinastri - som heller inte växer på lövträ.
3. Skal mikroskoperas.
4. En Hohenbuehelia kanske, du skriver inte något om hattens konsistens - svår art.
5. Hur såg undersidan ut? Så är det ju inget tvivel om art. Det lila kan vara Tulasnella violae.
Vad säger du till det?
Margaretha har rätt angående Judasörat. Margaretha har du sett “albino” tidigare?
Musslingens hatt? Ja vad skall man säga om konsistensen, geléaktig och småluden, doft ren svampdoft, färg på hatten ljusbrun som skiftar i silver när man rör på den, det är väl det ludna som åstadkommer detta.
Ingen Leucogyrophana vekar ju gå på lövved och “min” växer ju på död Alm.
Serie 5. Är korkmussling som är angripen inget tvivel om den saken.
Nej, jag har aldrig hittat vita Judaører, men geletagging (Bævretand) och Karl Johan (Boletus edulis var. Personii). Roligt fynd, som du aldrig kommer att glömma.
Nr 2 : har checkat nycklen, der ska man ju faktisk börja…. Det kan inte vara annat än Serpula himantoides - timmergröppa. Vanligast på nål, men kan gå på löv om det absolut måste vara så.
Svamptorken är imponerande! Vad i himlens navn gördu med all svamp?
Serpula himantoides - timmergröppa kan absolut stämma, tack för den. Vad jag gör med all svamp? Ja, äter antar jag och så ger jag bort en hel del, så är det kul att bjuda vännerna på en svampmiddag,svamp som förrätt, huvudrätt och efterrätt :).
Tack för hjälpen Margaretha.
Birgitta, vad tror du Leopold och Lowisa skulle säga om jag drog till skogs på Julafton?
För egen del skulle jag kunna slopa tomten men för barnens skull så blir det att fira den gamla sedan med tomte, ja gammal och gammal han är väl bara sisådär 100 år.
Men i mellandagarna blir det säkert en sväng ut i svampskogen :)
Tillsvidare är det så att Margaretha Liebmann verkar ha rätt angående , timmergröppan, Gunilla Hederås har kollat på den och den finns inte rapporterad på lövved i Sverige. Kollektet skall gå vidare till Karl-Henrik larsson så först om några veckor får vi med säkerhet veta om artbestämningen är korekt.
Väntar med spänning på det :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.