0 340 visningar

8 svar

Trevlig läsning

Birgitta D

5 dec 2012 kl. 13:17

Idag när SMFś tidskrift kom.

0

Jan A, Uppsala

5 dec 2012 kl. 13:32

Har vi tur så kommer posten fram före midnatt - vädret inte det bästa med snöstorm och sånt.
Nattlektyr kanske…

0

Birgitta D

5 dec 2012 kl. 22:11

lustigt här var posten tidigare än vanligt, kanske för att morgontidningarna kom med den.

0

Jan A, Uppsala

5 dec 2012 kl. 22:32

Postturerna helt inställda idag liksom länsbusstrafiken m.m.
Man får roa sig med utövande av den ädla snöskottningskonsten som ett mycket bra och svåruttömligt substitut…

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2012 kl. 11:15

Trist Jan! Jag har oxå fått leta reda på den förbaskade skyffeln men jag har bara 10 cm att ta hand om. Har läst lite men jag somnar hela tiden, beror inte på trist innehåll utan på en skön soffa:)

Undrar hur det skall gå nu när det redan är kaos och banverket lovade ju för någon månad sedan att det inte skulle bli några problem i vinter, HA vintern har ju knappt ens börjat och det har redan skitit sig!!!!

0

Sarcodon

Elisabeth jansson

6 dec 2012 kl. 18:57

Jaa underbar läsning om t6aggsvamparna i senaste numret har bara ögnat lite på bilder och annat ska snart fördjupa mig i texterna,och se om man upptäcker några felaktigheter som Nitare har skrivit jämfört med mitt material av taggsvampar som jag har. Roligt att en bild var tagen hos mig!

0

Sarcodon

Irene A

6 dec 2012 kl. 19:21

Texten i inledningen till fjälltaggsvamparna om nyetablering var också intressant, den stämmer ganska bra med det jag har sett på tallhedarna, nämligen att de (och andra arter som troligen har likartade krav, som t.ex. goliatmusseron) ofta förekommer i ett stråk i ungskog en bit utanför den gamla skogen - och att det kan förekomma hot-spots även i yngre skog som har varit totalavverkad men där man då har lämnat småplantor av tallar…

0

J

7 dec 2012 kl. 09:23

Denna studie kan kanske öka kunskapen i ämnet.

http://sbf.c.se/www/pdf/98(6)/Risberg.pdf

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2012 kl. 11:38

Detta har jag oxå funderat över för det är knappast möjligt att avverka alla tallar (träd) i ett bestånd då det som sagt borde finnas små självsådda plantor kvar i området och då är ju kontinuiteten inte bruten. Min undran har varit om det räcker med småplantor för att en art skall kunna överleva och det verkar det ju som. Då är frågan i så fall mer komplicerad än att det bara handlar om kontinuitet i trädbeståndet när det gäller Goliatens utbredning….

Förövrigt innehåller SMT mycket matnyttigt och jag blir jätteglad att Myxomyceterna har fått ta plats :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone