Det andra fyndet gjorde jag lite tidigare i höst, jag har letat och i går hittade jag kollektet långt in i kylskåpet där den klarat sig bra!
Brandticka, Pycnoporellus fulgens. Sweden, Skåne, Vomb, Vombs Furu. 2012-11-23.
Nu rödlistad men då den ökat så torde den bli av med den statusen.
A. retiruga såg jag tre dagar tidigare i Maltesholm. Finns ganska få rapporterade fynd av den. På din bild ser de ut att växa på gräsmossor (Brachythecium), det tror jag även mina gjorde.
Kul att du hittade brandticka så långt söderut, kanske till och med det sydligaste fyndet?
Har svårt att tro att den skulle falla från rödlistan.
Hej Tony! Ok, det var Sven-Åke som trodde att den skulle falla ur. Hittade A. retiruga i HBG, Esket för några veckor sedan, verkar vara på g., ja åtminstone innan det vita skiten ramlade över oss.
Skulle vara kul om jag kunde få rapporteringen att funka men artportalen krånglar hela tiden med mig :(
Om det vita ligger kvar så kanske jag får tid i att grundligt lära mig rapporteringssystemet men det verkar ju inta bara vara jag som har problem med det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.