0 289 visningar

6 svar

Abrupt årstidsskifte

Jan A, Uppsala

8 dec 2012 kl. 20:45

Tätt,svalt regn - som rörde sig en hel del också i längdled - gjorde onsdagshundturen 28 nov annorlunda – och den visade sig också bli den sista på barmark på en tid…
Först gick vi till skålmurklingstubben.  Första bilden visar ”stinkskålmusslingarnas” onsdagsutseende.  Vi har väl några hundra bilder med olika utvecklingsstadier!  Därefter en snöig måndagsbild 3 dec.  Några frusna stackare försöker titta ut nästan mitt i bilden

0

Jan A, Uppsala

8 dec 2012 kl. 20:48

Nästa inte helt misslyckade onsdagsfotostopp gjordes vid den gullticketallstubbe jag tidigare visat.  Här en bild på det lysande porlagret.  Om det är lagom mycket snö vid nästa besök kan kanske lite ljus reflekteras underifrån! 
Nästa besök gjorde vi i tisdags.  Det hade inte kommit lagom mycket snö!

0

Jan A, Uppsala

8 dec 2012 kl. 20:54

De sista bilderna är från den nästan vårflödande Jumkilsån 4 dec, upp- resp nedströms bron.  Sen dess har vi fått minst en halvmeter med snö! 
Hoppas nu på bra väder med snöfria buskage för trollhands- och vinterskivlingssök på bäriga träskisar!

0

Jan A, Uppsala

8 dec 2012 kl. 21:00

Tyvärr blev det gulltickeöverskott, men så får det vara. Musslingarna får vara med en annan gång!

0

Lena M

9 dec 2012 kl. 08:19

Brrr ! Tat lungt i träsket som kanske varken bär eller brister.
Fina stinkmusslingar !

0

Jan A, Uppsala

10 dec 2012 kl. 10:09

Isen håller nog för en mager gube, Lena, men det krävs ett rejält mildväder med blåst för att snön ska försvinna från grenar/kvistar. Helt fel temp nu! 
Jodå, skålstinkmusslingarna är/var fina, men jag tycker nog ännu bättre om de “betrodda” gulltickorna, tyvärr repriserade…

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2012 kl. 17:14

Så fort det kan gå men tror att man har all tid i världen men så helt plötsligt ligger det vita där. I och för sig så är det ljust och vackert men för min del kan det gärna få försvinna nu, komma tillbaka den 24 sedan får det dra så långt bort från mig det vill.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone