Knallade idag ut i det vita, till det döda, f.d. katrinplommonträdet där jag i feb hittade Dermea prunastri, slånskål, i tidiga anamorfa - och långt senare i rena skål- och en del märkliga stadier!
Det trädliket finns slånskålen inte längre på, men väl på många andra, men precis som förra vintern håller nu en generation kantarellmussling på att växa till sig där och några någorlunda snöfria ses på bilden.
Andra döda plommonträd uppvisade redan för länge, länge sen, 08-03-11. flyghål bland kantlavarna. Nu har barken på några delvis fallit av och då får man beskåda det arbete som föregått flyghålen.
Jag har kontaktat Mats Jonsell, entomolog på SLU, och han vill gärna ha en stambit med levande larver – som julklapp – att odla och kläcka! Då först går det att bombsäkert fastställa arten; Scolytus mali kärnfruktsplintborre, Scolytus rugulosus, stenfruktsplintborre (en av många svenska ”benämningar”!) – som lär vara vanligare på plommon! – eller ngn annan scolytusart. Jag får väl avverka lite försiktigt!
Första bilden från 2008-03-11, de övriga 2012-11-26. Violett geleskål i konidiestadium ses i en kant, måhända borrplanterad!
Kul! Hur går det med Judasöronen? Jag tror att jag har smittat flädern rätt över gatan med sporer som jag har haft på pinnar och kollekt med hem som jag haft på balkongen ca. 20 meter från den aktuella fläderbusken. Jag har kollat dem sedan 1996 och nu är det första året som jag ser öron där och jag har haft judasöron på balkongen de senaste 2 åren, så kanske är det mitt “fel” :)
Sen kommer en bild som troligen helt saknar svampanknytning. Vid dagens lilla snöskottning såg jag att något djur, sannolikt en råget, urinerat lysande och vackert ljusgrönt i snön och givetvis kollade jag på Nätet vad det skulle kunna bero på – utan att hitta något klart och säkert svar. Om det nu är en råget, så är hon långt ifrån högdräktig – bara ”mitt i”. Bilderna dåliga - och nu är det mörkt och det snöar kraftigt!
Nån som sett nåt sånt?
11-12-04 rapporterade jag att “Judasöronen lever”. Det var då det - sen dess har jag inte sett några. Den snöfattiga vintern 11-12 verkar ha tagit livet av dem. Och det måste väl finnas något skäl till att de inte “finns här”! Fläder i dåligt och alm i ännu sämre skick finns!
Den senaste vintern var stygg också mot mina buddlejor - den “på papperet” i särklass ömtåligaste överlevde dock, men jag presentades med två nya i somras - och de är nu vintertäckta - liksom den ömtåliga—- som INTE var täckt förra vintern…..)
Men vem vet - till våren kanske något judasöra trots allt visar sig på nån fläder eller alm!
Fenomenet med blå snö har jag också sett ibland under snöskottning, utan att några djur har varit inblandade. Tror inte att det är någon urin på din bild heller.
Jag har sett förklaringen att fruset vatten i verkligheten är ljusblått, men att vi sällan ser det för att snöytan reflekterar så mycket ljus att vi ser den som vit.
För ev intresserade kan jag berätta att vid läggdax efter skrivandet, vid 23.30-tiden i går kväll, såg jag rådjur stå och skrapa och slicka på den täml nysaltade asfalten. Vägsaltet smakade uppenbarligen bra ända tills det kom en bil långt borta - och då blev det lugnt men snabbt trav över vägen och ner under vårt stora maglemerträd där det ännu finns mycket gott att gräva fram - och min kväll blev ännu senare!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.