0 353 visningar

12 svar

Gratis svamp?

Marie

14 sep 2006 kl. 20:14

Jag var inne på Blocket för att se ev efterfrågan på svamp, men fann bara en säljes annons.
50g torkad K-J för 50kr, är inte det att skänka bort svampen?
Med tanke på arbetsinsats att plocka, rensa och torka??
Eller?

0

Lena M

14 sep 2006 kl. 20:18

Ja, det kan man kalla rea! Vad kan det vara i färskt tillstånd, i vikt. Någon som har en aning ?

0

Marie

14 sep 2006 kl. 20:21

Har ju för mig att 90% av vikt försvinner vid torkning, alltså vätska som utgör 90 % av svampen..

0

Bengt Sandh

14 sep 2006 kl. 20:34

1.000:-/kg för torkad KJ är väl inte gratis, eller? Det motsvarar ungefär 10 kg färsk för 100:-/kg.
Ett helt OK pris verkar det vara tycker

0

Så sant..

Marie

14 sep 2006 kl. 20:41

när du lägger fram det på det viset Bengt.
Jag relaterade till de italienska maskstungna 10g-påsarna på ICA och tyckte nog att det lät billigt ändå.

0

per d

14 sep 2006 kl. 20:42

lena m, 50 g för 50 kr tycker du är rea. hur många kilo vill du ha till det priset. bara här av dig !

0

G.C.

14 sep 2006 kl. 22:01

Har fått ihop rejält med torkad Karljohan, frågade en distributör här i Stockholm vad man kunde få, 200kr kilot blev svaret….för 1000 kr /kg skulle det säkert blivit affär.
/Giuseppe

0

Affe

14 sep 2006 kl. 23:28

Eftersom att det varit ett bra KJ år (för vissa) så undrar jag nu om det finns någon som kan tänkas sälja en del torkade till mej. Själv kom jag igång för sent och hittade mest hårt angripen svamp givetvis…

Släng då iväg ett mail på följande: storfiskarn@bredband.net

Finns det någon chans att det kommer en omgång till kanske?

0

Lena M

15 sep 2006 kl. 07:37

Tack Per, det var mycket “snällt”, men jag har så jag klarar mig.

0

Så sant..

Franco Matli

15 sep 2006 kl. 09:18

Usch, man blir fundersamnt när man läser, kan man inte ta fasta på fakta före at man uttalar sig, det blir så rörig för de som vill ha hjälp och snälla, blanda inte in italienarna i allt som är negativ(de masktungna finns på ICA inte i Italien) , det börja kännas som mobbning.Italien har den storsta svampmat kultur i världen, så sluta racka när på dom (Marie).Aktuella priser på KJ i Italien:Färsk 400-600 SKr/Kg Torkad 1000-2000 SKr Kg beroende på tillgången

0

Så sant..

Jonnie

15 sep 2006 kl. 09:47

Affe, det kan bli en liten omgång till i år, har sett att det är lite smått “på gång” i granskogen igen, iofs mycket ovanligt med att de kommer i två omgångar, (kanske är värmen, eller nå, t) hursomhelst blir det nog inga stora mängder, lite strösvamp troligtvis, jag håller med Franco Malti, i samtal (och affärer)med personal på Molkom Svamp har jag lärt mej mycket nytt om K-J, de är otroligt kunniga på svamp

0

Birgitta

15 sep 2006 kl. 09:53

Och hur mäter man matsvampkultur? Hur vet man att Italien är nummer ett??

T.ex. Kina och Japan har väl också en hel del matsvampkultur.

0

Jonnie

15 sep 2006 kl. 10:00

Jag har aldrig diskuterat svamp, eller gjort några svampaffärer med en Japan, (eller kines heller för den delen), de är säkert väldigt kunniga på svamp de också, tror nog, utan att veta helt säkert att Italien är de största grossisterna, åtminstone på Karl-Johan, de köper upp, på plats, svamp från hela värden, även ifrån Japan och Kina faktiskt, de köper dock inte upp på plats från Ryssland, , anledningen till DET har en alldeles egen historia, som jag inte tänker skriva om här…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone