0 424 visningar

17 svar

Mera ljus i mörkret

"JAS" Helsingborg

13 dec 2012 kl. 10:01

nu är det inte några lucialjus utan en serie av 6 bilder på, vad som antagligen är Arcyria denudata men den ligger under mikroskopet hos Uno, så om jag har fel kommer det en rättelse :) Första bilden påminner ändå lite om levande ljus och sedan övergår den i en mer varmare ton.

0

"JAS" Helsingborg

13 dec 2012 kl. 10:01

Och så fortsätter utvecklingen.

0

anithau

13 dec 2012 kl. 12:49

Herregud va spännande att se.
Bilderna är så vackra.
Hur lång är tidsaspekten mellan varje stadie.

Jag köper boken jag också, så fort du har skrivit den.

0

"JAS" Helsingborg

13 dec 2012 kl. 16:57

Fick artbestämningen idag.
Rättelse arten är en, Arcyria affinis.

Och är kommer det roligaste, såhär skriver Uno E. till mig.

144. Physarum ovisporum. Detta är en omdiskuterad art där man inte känner hela variationsmönstret. Dessutom har den ibland blandats ihop med Badhamia ovispora. Ditt material är ganska litet och de flesta fruktkropparna är tidigt intorkade till en tunn hypothallusliknande platta helt utan sporer och karaktärer. Men det finns några fullbildade sporangier som du bör ta väl hand om. Bitarna hade lossnat och skramlat omkring i det lilla utrymmet. Ett oansenligt men intressant och trevligt fynd. Arten har inte tidigare formellt rapporterats från Sverige. Gratulerar!

0

"JAS" Helsingborg

13 dec 2012 kl. 17:00

Bild 1.
Physarum album (Bull.) Chevall. Kantöra. Sweden, Skåne, Råå, Esket. 2012-11-09

Bild 2+3
Trichia varia (Pers. ex J. F. Gmel.) Pers. Sweden, Skåne, Råå, Esket. 2012-11-09

0

"JAS" Helsingborg

13 dec 2012 kl. 17:02

3 Bilder.
Trichia contorta (Ditmar) Rostaf. Sweden, Skåne, Råå, Esket. 2012-11-15

Ny art för mig :)

0

"JAS" Helsingborg

13 dec 2012 kl. 17:03

3 bilder.
Didymium squamulosum (Alb. & Schwein.) Fr. Sweden, Skåne, Råå, Esket. 2012-11-15

0

"JAS" Helsingborg

13 dec 2012 kl. 17:04

3 bilder.
Comatricha cf. alta Preuss. Sweden, Skåne, Råå, Esket. 2012-11-17.

0

"JAS" Helsingborg

13 dec 2012 kl. 17:07

Glömde tillägga vad Uno skrev, gör det nu.
Comatricha alta.  Denna ”art” har av flera inordnats under Comatricha nigra och betraktats som en cylindrisk form av den senare. Eftersom det ändå tycks finnas distinkta karaktärer har den börjat accepteras som eget taxon i en del av den moderna litteraturen. Men mellanformer finns. Ett fint material!

1 Bild på 3 arter i ett.

Trichia scabra Rostaf.  + Trichia varia (Pers. ex J. F. Gmel.) Pers.  + Metatrichia vesparium (Batsch) Nann.-Brem Sweden, Skåne, Helsingborg, Välaskogen. 2012-11-

0

"JAS" Helsingborg

13 dec 2012 kl. 17:10

3 Bilder.
Såhär skriver Uno.
Comatricha sp. Trots att materialet är fint har denna kollekt vållat mig stora problem. En anledning är att det finns svamphyfer invävda i kapillitiet som gör det svårt att avgöra om kapillitiet möjligen har eller har haft ett partiellt nätverk. Jag har inte velat göra sönder mer än ett par sporangier men det verkar som om nät saknas. Sporerna är små, runt 7- 7.5 µm, något som skulle kunna peka mot Stemonitopsis gracilis, men den tycks som sagt sakna nätmönster och fruktkropparna är dessutom alldeles för stora. Har varit något inne på en mycket avvikande form av Comatricha laxa men tror inte på det. För säkerhets skull och för att du inte ska behöva vänta längre på svar så har jag tills vidare kallat den bara Comatricha sp. Jag har sparat en liten bit av kollekten för herbariet och återkommer om jag får tillfälle att arbeta vidare med materialet.

0

"JAS" Helsingborg

13 dec 2012 kl. 17:12

3 Bilder.
Lamproderma scintillans (Berk. & Broome) Morgan. Sweden, Skåne, Råå, Esket. 2012-11-16.

0

"JAS" Helsingborg

13 dec 2012 kl. 17:14

För att svara på frågan om hur lång tid det är mellan bilderna så rör det sig i stort sett om 3 dygn!

0

Margaretha Liebmann

13 dec 2012 kl. 17:51

Jag har sett massor af myx-foton, och kämpat med dom själv, men aldrig har jag sett så vackra som dina. Det är inte nog med att släpa in dom i ett studie, nej, det ska mer till.
Jag tror bestämt också, at du kan få dom utgivna.
Mer, mer, mer…

0

"JAS" Helsingborg

14 dec 2012 kl. 00:35

Tack :) När jag gått igen det hela så visade det sig att jag hade hela 5 “nya” arter för mig på de senaste kollekten, det var riktigt kul och en art som är det första officiella i Sverige:)))))

0

Joachim Krumlinde

14 dec 2012 kl. 12:12

Grattis Jan. Mycket fina bilder.

0

Margaretha Liebmann

14 dec 2012 kl. 16:02

Grattis med den nya! Säg mig, har du listat dina myxer op (med foton) på någon sida, på nätet. Många gånger är det ju lite tidsbesparande att sålla mha foton.

0

Hans-Åke

18 dec 2012 kl. 10:38

Hej Jas har du i din samling Lamproderma arcyrioides jag hittade arten 19 november

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 10:49

Japp :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone