0 503 visningar

14 svar

Har alla gått i Idé? Tickor

"JAS" Helsingborg

15 dec 2012 kl. 19:33

Är det länt att lägga in några bilder med frågor?
Ok! jag gör väl det så får jag se om någon svarar.
Serie 1.
Får dessa till Asptickan, Phellinus tremulae, de växer på Asp i alla fall.

0

"JAS" Helsingborg

15 dec 2012 kl. 19:34

Serie 2. Ticka på bjkörk så jag gissar på Björkeldticka, Phellinus lundelli eller?

0

"JAS" Helsingborg

15 dec 2012 kl. 19:36

Serie 3. Denna växer på salix kanske Eldticka, Phellinus igniarius, eller kan det vara svartticka?

0

"JAS" Helsingborg

15 dec 2012 kl. 19:38

Serien 4. På äppelträd Eldticka,  Phellinus alni, eller?

0

"JAS" Helsingborg

15 dec 2012 kl. 19:39

Serei 5. På oxel Eldticka, Phellinus igniarius, eller?

0

"JAS" Helsingborg

15 dec 2012 kl. 22:35

Ingen Idé, alla sover gott i sitt Ide ;)
+ 2g men inte tillräckligt med regn för att snön skall försvinna :(

0

Jan A, Uppsala

15 dec 2012 kl. 23:32

Nej du, här har det inte gåtts i nåt ide, men allt är allt vitt som snö, också ”stora vägen” (272) och all energi måste helt i onödan slösas bort på snöskottning – ja, den försvinner ju iaf tämligen småningom. 
Skottår blev det alltså till slut, även om den första halvan (jan-mar/apr)var alldeles för larvigt lindrig!
Men på måndag hoppas jag kunna dra till skogs och ”kärrs” och hitta nåt annat än gamla tickor!
Jo, P. alni tycker jag är suspekt, ja, inte dina förståsss, men skönheterna på vårt Åkerö-träd (som alla får sitta kvar som åretruntutsmyckning) ser knappast ut att vara nära släkt med dem som häckar på gamla c halvvilda aplar i åravinen!
Men nu ska här sovas och snön får vara ifred ända tills söndagen är någorlunda grydd! 

0

"JAS" Helsingborg

16 dec 2012 kl. 09:01

Ja nu sitter du förstås där vid köksbordet och fikar tittar ut på när snön vräker ner, om man nu skall tro på SMHI!!! Du bor ju på en plats där väderförhållandena alltid brukar vara besvärliga, minns när jag bodde i Gävle och skulle söderöver eller kom söderifrån under vinterhalvåret då kollade man extra noga trakterna runt Tierp för att se om vägarna var framkomliga. De olika “Eldtickorna” Phellinus verkar vara lite krångliga får väl börja ta kollekt och skicka till Klas för bestämning. Har ingen bra tickmänniska på nära håll:(
Här töar det +1,5 g. just nu och det är väldigt mörkt över Danmark så jag hoppas att det kommer regn :)

0

klas jaederfeldt

16 dec 2012 kl. 11:31

ser att du har rätt i allt , var lite osäker på 3an (ringrostig) och ville ha den till Ph.trivialis, men ser att det är syn, med igniarius

0

"JAS" Helsingborg

16 dec 2012 kl. 19:44

Tack för det Klas :)

0

Jan A, Uppsala

17 dec 2012 kl. 20:42

Söndag.  Har just suttit vid köksbordet och inmundigat egenhändig gröt och ska nu sätta på kaffet. Men FÖRE grötätningen skottade jag kanske 10% av dagsransonen!  Bara resten återstår!
Tidningsbudet var duktigt i natt, så vi hade dagens UNT i lådan redan på sena efternatten. Värre vid förra snöovädret, när tidningen kom mitt på dan efter och posten med SMT-numret med bl.a. taggisartikeln först på tisdagsmorgonen!...

Efter en massa mer skottning har det nu blivit måndag, men buskarna är tyvärr inte alls snöfria, då det bara varit som varmast +0.6 och snöat ”mest hela tiden”.

Men snart går hunden Inca och jag mot Trollträsket och hoppas komma hem - torrfotade - med svamp i kameran! Återkommer förmodligen…

Strax före 11 gick vi, i en tät och intensiv, regnblandad och otrevlig snöyra.  På utvägen såg vi knappt vägen, men de maffiga plogvallarna vägledde oss.  Första fotostoppet gjordes i ett ”plommontickeplommonsnår” vid Torpa - de som var med på min och Hans superspektakulära vårexkursion 2009 fick se plommontickor NV om vägen – dagens finns mittemot! Jag ville egentligen inte ta fram kameran - men gjorde iaf så – och bilderna visar lätt mögelsvampiga plommontickor.  Var egentligen ute efter slånskål och tog hem en del snöiga, döda grenar, men tji!  Dessa plommon tyx ”besläktade” med mina ”Borland” – blir redan som levande mycket tätt bevuxna med slånlav och verkar sedan klara sig undan slånskålarna!

0

Jan A, Uppsala

17 dec 2012 kl. 20:44

Nästa stopp gjorde vi NV om Trollträsket, där det brukar växa vinterskivling på en sälg invid vägen.  Så gjorde det också nu, men jag tog bara bild 1 på bekvämt avstånd.  Gissa varför! 
Trollträsket var lika lite inbjudande, så det blev bara bild 2 från vägen.
Träsket var så snöigt att det kanske bor VITT-ror där istf troll…

0

Jan A, Uppsala

17 dec 2012 kl. 20:45

Hemvägen bjöd på svallis och en olvonbuske med bär, kanske inte så lätta att urskilja. 
Medan vi gick varit ute hade en murken och död sälg fallit ut på vägen.  (De enda ljud som hördes när vi var vid träsket var snöbrott – träd som bröts av snön.  BRÅ skulle kanske rycka ut och skaka er lite snö…)

0

Jan A, Uppsala

17 dec 2012 kl. 20:47

När vi gick ut kl 11 kunde vi inte se grandungen i snöyran, men på hemvägen blev det en ”bakåtbild” som visar en bombmurkellokal (Gillis Aronsson) som ”sparats” med ett misslyckat resultat; snart har alla granar i dungen vindfällts.  Det mest påtagliga resultatet är att skogsägaren som ville ha mera solljus på sitt Rosendal - på bilden -  ännu så länge fått mindre än önskat av den varan!
Jag har ännu aldrig sett nån bombmurkla på denna lokal.
På första bilden ses vägen komma in i nedre v hörnet.
Andra bilden visar att det ännu är flod i ån och på den sista ses en v-formad, slånlavsbehängd hägg, kallad vhäggen, alldeles utanför hundens eget hus.. Jumkilsån kan anas i bakgrunden….
Därmed var dagens tur till ända efter att jag knallat c 9950 m, hunden hade vimsat omkring lite mer!
Inte nån idegång – eller hur JAS?
Och väl hemkommen väntade snöskottning!

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 10:26

Fin tur i snövädret Jan och , nä du verkar absolut inte ha gått i ide:) Jag har dessvärre gjort det några dagar, regnet har nästan konstant strilat ner och en del obehaglig blåst. Men idag tänkte jag ge mig ut några timmar, får se vad det kan ge.Återkommer i kväll:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone