0 427 visningar

18 svar

Tjohoo, en orgie från idag

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 20:47

2012-12-18. Snön har töat bort och det blev några timmar i mitt trollträsk. “Mitt” trollställe visade sig ha återhämtat sig betydligt efter det stoa mögelangreppet från förra året, det startade i nov. 2011 och det har sett dåligt ut för trollhänderna sedan ett par månader tillbaka. Men nu så har de spridit sig och en mängd små nya har visat sig. Det var över hundra fruktkroppar där idag och det är dubbelt så många som för två år sedan :)

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 20:48

Fler Trollhand, Hypocreopsis lichenoides.

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 20:49

Fler Trollhand, Hypocreopsis lichenoides.

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 20:50

En del är fortfarande angripna och en del dör men som sagt de verkar återhämta sig.

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 20:55

Jag tog en sväng några hundra meter från “mitt” träsk och gav mig bort till den plats där jag hittade mina första trollhands fynd i Helsingborg. Döm om min förvåning då jag fick återse den absolut första handen jag hittade här. Trotts att det gått nästa exakt 3 år sedan så vad den i rätt bra kondition. Hittade ytterligare en del stroman men bara äldre inga små alls?

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 20:58

I de angränsande hallonsnåren med inslag av syren, nyponros, nässlor mm. hittade jag ett ex. som hade gått över på nyponros,(bild 1.) ett på salix och hallon (bild 2.).

0

anithau

18 dec 2012 kl. 20:58

Du verkar ha haft rena julafton idag.
Vilken orgie i troll. Mycket snyggt.

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 20:59

Bild 2 kommer i morgon !

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 21:17

Så lite Judasöron och ett nytt substrat, alltså jag har aldrig hittat den på salix, har inte vad jag vet sett några rapporter om det heller :)

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 21:20

Några öron till, det är en bra öronsäsong denna vinter :)

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 21:22

Fler öron. En del fläderbuskar/träd är upp mot 70-80 cm i omkrets.

0

Ewa Lilliesköld

18 dec 2012 kl. 22:08

Å WOW…...vilka urcoola bilder och fynd!!! Trollhänderna är ju nästan lika vackra som lacktickor :) Men ge mig nu tips om var jag ska hitta dessa skönheter, har inte sett en enda här i trakten!! Och Judasöronen är ju superläckra, de ska jag inte leta efter här för de finns bara inte. Vilken kanondag :)

0

Margaretha Liebmann

18 dec 2012 kl. 22:19

Pilfinger på danska - trollhand är nästan bättre. Och som vanligt några fantastiskt fina foton. Kommer ihår min stora besvikelse första gången jag såg dom, trodde att dom var mycket, mycket större…

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 23:31

Hej Ewa! För några år sedan ansågs “Trollhand” vara en mycket sällsynt svamp som bara fans från i stort sett Upplandsgänsen i norr och mellersta småland i söder och från kust till kust i detta område. Sedan hittades den av svampguidsbesökare norr om detta område och sedan var vi några som hittade den söder om sydgränsen och nu är den väl hittad i stort sett hela landet utom kanske de allra nordligaste. Biotopen är träsk, sumpmark, runt dammar och vattendrag på döda salixgrenar som är bebodda eller infekterade av kantöra, detta är ett måste. Nja nu var detta en sanning med modifikation, kantörat måste vara där men substratet kan vara lite varierande, trollhand har oxå hittats på gran, hägg, björk, vedartade örter som mjölke, jättebjörnloka, hallon och idag hittade jag den på nyponros men i de flesta fall så är salix inblandad, kanske med grenar som ligger kommit direkt anslutning till de andra substraten. Det finns en hel del gamla trådar om detta på forumet och jag har en del på min hemsida så det är bara att börja leta. En sak man skall vara klar över att här gäller det att koppla på sökögonen för de är inte lätta att se till en början, de är mindre ön man tror även om jag har hittat en del som mäter 10cm eller något mer på de längsta ställena. Oftast är de bara några cm i diam, sitter oftast där två eller flera klena grenar/kvistar korsar varandra.

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2012 kl. 23:35

Tjohoo! Glömde denna, ha de så gött :)).

http://youtu.be/tNxD46zQfDk

0

Lena M

19 dec 2012 kl. 08:49

Det var inte dåligt, grattis till alla händer och öron :) .
Nu blev jag nyfiken på att kolla mitt träsk, undras om det bär eller brister.

0

Birgitta D

19 dec 2012 kl. 12:23

Grattis

Julen är räddad.

0

Ewa Lilliesköld

19 dec 2012 kl. 22:13

Kanonfint bildspel :)!!!
Ja, jag förstår att det vill till att hålla utkik, jag har sett den en gång i Skövde på “Börnaberget” men det är också enda gången.
Tack för all info nu är det bara ut och slita….som vanligt :)

0

Tina Nordberg

20 dec 2012 kl. 13:26

Jag lägger till druvfläder på substratlistan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone