2012-12-18. Snön har töat bort och det blev några timmar i mitt trollträsk. “Mitt” trollställe visade sig ha återhämtat sig betydligt efter det stoa mögelangreppet från förra året, det startade i nov. 2011 och det har sett dåligt ut för trollhänderna sedan ett par månader tillbaka. Men nu så har de spridit sig och en mängd små nya har visat sig. Det var över hundra fruktkroppar där idag och det är dubbelt så många som för två år sedan :)
Jag tog en sväng några hundra meter från “mitt” träsk och gav mig bort till den plats där jag hittade mina första trollhands fynd i Helsingborg. Döm om min förvåning då jag fick återse den absolut första handen jag hittade här. Trotts att det gått nästa exakt 3 år sedan så vad den i rätt bra kondition. Hittade ytterligare en del stroman men bara äldre inga små alls?
Å WOW…...vilka urcoola bilder och fynd!!! Trollhänderna är ju nästan lika vackra som lacktickor :) Men ge mig nu tips om var jag ska hitta dessa skönheter, har inte sett en enda här i trakten!! Och Judasöronen är ju superläckra, de ska jag inte leta efter här för de finns bara inte. Vilken kanondag :)
Hej Ewa! För några år sedan ansågs “Trollhand” vara en mycket sällsynt svamp som bara fans från i stort sett Upplandsgänsen i norr och mellersta småland i söder och från kust till kust i detta område. Sedan hittades den av svampguidsbesökare norr om detta område och sedan var vi några som hittade den söder om sydgränsen och nu är den väl hittad i stort sett hela landet utom kanske de allra nordligaste. Biotopen är träsk, sumpmark, runt dammar och vattendrag på döda salixgrenar som är bebodda eller infekterade av kantöra, detta är ett måste. Nja nu var detta en sanning med modifikation, kantörat måste vara där men substratet kan vara lite varierande, trollhand har oxå hittats på gran, hägg, björk, vedartade örter som mjölke, jättebjörnloka, hallon och idag hittade jag den på nyponros men i de flesta fall så är salix inblandad, kanske med grenar som ligger kommit direkt anslutning till de andra substraten. Det finns en hel del gamla trådar om detta på forumet och jag har en del på min hemsida så det är bara att börja leta. En sak man skall vara klar över att här gäller det att koppla på sökögonen för de är inte lätta att se till en början, de är mindre ön man tror även om jag har hittat en del som mäter 10cm eller något mer på de längsta ställena. Oftast är de bara några cm i diam, sitter oftast där två eller flera klena grenar/kvistar korsar varandra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.