för den tomtsvampexkursion jag hotade JAS med den 23 - men idag på juldagen blev det – sedan jag först skottat bort 12-15 cm ganska jobbig ny gårdsplanssnö! En knapp dagsranson alltså...
Första svampen, den prydliga eldtickan Phellinus alni, finns sedan länge i åkeröträdet, även angripet av lövträds-/fruktträdskräfta Neonectria galligena. Undrar om bild 3 visar dennas fruktkroppar el ngt annat?
En nära kräftsläkting, Nectria cinnabarina i olika stadier, finns nästan alltid på döda grenar på vår Staphylea pinnata
Den busken står inte långt från krikon- och plommonlundarna med oändligt mycket slånskål, Dermea prunastri - men bara på vissa plommonsorter!
På en mycket speciell plommonsort inom Prunus domestica – en som slånskålen inte alls gillar - finns kvarsittande frukter med angrepp av gul monilia, Monilia fructigena. Samma plommonsort, och även krikon, Prunus domestica ssp. insititia, angrips svårt och vackert av plommonticka, Phellinus pomaceus. En av bilderna på plommonticka på krikon såg så faktiskt intressant ut att jag måste ut och kolla i morrn – innan jag visar den!
Kantarellmusslingarna, Plicaturopsis crispa, frodas på det döda katrinplommonträdet där de brukar ha sällskap av violetta geleskålar, Ascocoryne sarcoides, som dock inte alls är lika vinterhärdiga…
(OBS!, alla bilder i tråden präglas av det ogästvänliga och strapatsrika utflyktsvädret och -väglaget!)
Hua för snöskottning, här nere fixade regnet det som kom i förrgår, just nu +3 ingen snö så om det håller i sig blir det skogen på onsdag. Imorgon blir det julafton igen med andra delen av familjen :)
Neonectria galligena har jag massor av på några ställen men har aldrig sett några fruktkroppar barra resultatet av angreppen, får kolla lite närmare en dag. har aldrig sett slånskål heller den får jag hålla utkik efter.
JAS, minns att jag nån gång för länge sen visade lövträdskräftan på mina askar och att du då +-reagerade. Slånskålarna är jag fortf ensam om på Artportalen, men har tidigare, i annan tråd lämnat tips för att fler lättare ska kunna hitta arten. Trol lättast hittad på plommon - slån tyvärr otrevligt taggigt!
Titta på döda plommongrenar på mellan 2 och 3-4 m höjd ö.m.! Rätt så högt upp alltså!
Här ar det mellan ½ och 1 m snö, allt beroende på vinden! Skottning till förb-se nästan varje dag.
Ännu inget mildväder, men sånt förutspås av SMHI. Vill dock känna’t innan jag tror’t!
Lycka till med söken! Tråkigt att vara ensamrapportör om nåt så trevligt som slånskålarna! Har INTE sett några på krikon…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.