0 525 visningar

16 svar

Byta Färgsvampar

Elisabeth

14 sep 2006 kl. 20:47

Hej!
Jag skulle vilja ha tag på motaggsvamp som växer tillsammans med tall, som färgar ullgarn blått.
Jag har olika sorter av kanelspindelskivlingar och grovticka utav den senare blir det gult om den är plockad när den var ung.

0

Lena M

15 sep 2006 kl. 07:48

Hur menar du då Elisabeth.
Det måste väl bli i torkat skick isåfall om det skall vara möjligt att skicka. Och jag tycker mig minnas, att det är svamparna i övermoget tillstånd som ger de bästa färgerna ?

0

Elisabeth

16 sep 2006 kl. 18:24

Hej Lena!
Jag tror inte att svamparna behöver vara gamla!
Innan man visste att det fanns två arter en med tall och en med gran laborerades det mycket.
Den med tall motaggsvamp tror jag att det blir blått även när den är ung.
Torkade ex.är vad jag behöver, om vi inte bor nära eller någon har vägarna förbi.
Jag bor mellan Kristinehamn och Mariestad.
Färgar du också garn?
Det finns tallmohedar några mil från där jag bor, kanske man skulle åka och titta efter motaggsvamp.
Har någon på svampguiden färgat med den?

0

Birgitta D

16 sep 2006 kl. 19:41

Jag fick lära mig i Linköping idag att torkad svamp är lika bra som färsk.

0

Svampfärgarsällskapet

Annika Eriksson

16 sep 2006 kl. 19:45

Det låter som om ni skulle vara intresserad av Svampfärgarsällskapet, en trevlig förening med diverse aktiviteter och grundad av Hjördis Lundmark som nu jobbar med Hans Marklund i ett nytt bokprojekt om färgsvampar. Boken kommer att bli ett praktverk i detta sammanhang. Mer info om färgsvampar, sällskapet etc kan ni googla fram på nätet, har inte adress här just nu…

0

Svampfärgarsällskapet

Lena M

18 sep 2006 kl. 07:39

Hej Elisabeth !
Det tog lite tid med svaret , för jag har haft annat för mig ett par dagar.
Jag skall titta efter mottaggsvamp när jag är ute , om jag hittar, kan jag torka och skicka dig, ( vår landskapssvamp här i Gästrikland är fjälliga taggsvamp.)  Om jag förstått det rätt här de till samma släkte fast mottaggsvampen är bunden till tall. Jag har hållit på att färga för flera år sedan och det kan jag säga, att det var intressant. Jag hör utav mig om svamp hittas ! Lena

0

Svampfärgarsällskapet

Elisabeth

18 sep 2006 kl. 09:42

Hej igen!
Det låter bra!
Om du inte vill ha färgsvampar i utbyte kan du få något tovat eller garnprover med svampfärgat.

Ha det bra!
Mailadress naturtorp@telia.com

0

Ann

18 sep 2006 kl. 09:48

Hemma hos mig finns det massvis av dom, är iallafall nästan supersäker på att de är dom.. jag kan gå ut o plocka en liter på 10 minuter… ska jag skicka dig några ex?

0

Elisabeth Jansson

18 sep 2006 kl. 22:03

Hej!

Du skriver att du kan plocka en liter på 10 min jag hoppas att vi pratar om samma svampen.Den blir väldigt stor och har små fjäll på hatten motaggsvampen har ljusare botten än fjällig taggsvamp.
Om du vill plocka och sända till mig är det nödvändigt att torka dem, annars blir portot så dyrt!
För bara ett par svampar för att prova är ingen idé, utan jag skulle vilja ha en större mängd.
Kan erbjuda torkad Karl-Johan eller något tovat med svampfärgad ull, eller garnprover.
Hör av dig!

0

Bengt Sändh

18 sep 2006 kl. 22:10

Hej jag har lite “microsporum canis” som blir vackert vargult vid infärgning utav ex. bomull

0

Ann

19 sep 2006 kl. 11:18

ja jag tror det är den iallafall,  .. kan ju försöka ta en bild på dom.. får fixa det till helgen isånna fall…
men hur mkt svamp behövs det för att färga? Dom som finns här är väldigt stora… men dom ser ut som bilden här ungefär, fast den här bilden har jag bara sett på forumet här…

0

Marie1

19 sep 2006 kl. 22:10

Hej Elisabeth
Jag ska gärna skicka dig torkade ex av denna. Min son gillar att äta den (pyttipanna) men här finns nog så det räcker till er båda ;)
Hur mkt i uppskattad vikt är det värt att jag skickar? Alltså så att det räcker till ett bad?
Som ersättning: bara så att dt täcker porto, i torkad matsvamp el enl överenskommelse..

0

motaggsvamp växer med tall

Elisabeth Jansson

20 sep 2006 kl. 22:58

Hej! Ann, Marie m.fl här kommer min mailadress så kan vi diskutera via mailen.
Det viktigaste är att det är motaggsvamp den andra fjällig taggsvamp har jag hur mycket som helst.
naturtorp@telia.com

0

Svampfärgarsällskapet

Lena M

21 sep 2006 kl. 07:59

Hej Elisabeth. Sett att du fått flera svar och de är bra för de jag sett växte med gran och är alltså fjällig taggsvamp. Men jag skall hålla ögonen öppna och hör utav mig, OM.

0

Ann

21 sep 2006 kl. 16:56

Men såg du den bilden som jag bifogade ? Tyckte du det såg ut som mo?

0

Elisabeth

21 sep 2006 kl. 18:47

Hej!

Jag tycker att det ser ut som motaggsvamp.
Säkraste känneteckntt det finns tall där den växer.Den har också en ljusare botten och fjällen upplevs lite annorlunda.

0

Ann

22 sep 2006 kl. 07:19

Ska studera träden runt ikring i helgen o återkommer till din mail i sånna fall.
mvh

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone