0 234 visningar

12 svar

Mobilkameror kan inte ta skarpa närbilder

Hans v E

14 sep 2006 kl. 20:49

Så nu förstår jag varför så många “lyckas” få suddiga bilder!

0

Fel-de flesta mobeler kan inte, menar du!

Brittis

14 sep 2006 kl. 21:28

Du har faktiskt fel. Det finns mobilkameror av dyrare kaliber som tar mkt bra skarpa närbilder. Till ex min förra mobil, som vovven åt upp, sharpgx30, tror jag den hette. Kostade 6-8000:- i inköp.

0

Tanja V

14 sep 2006 kl. 21:31

Kolla mina två foton under min “tråd” Foton med mobilen!

0

IreneA

14 sep 2006 kl. 21:34

Det är lite fusk i det här sammanhanget att fota en svamp som man känner igen hur suddig bilden än är…

0

klas jaederfeldt

14 sep 2006 kl. 21:42

tycker du att det är en skarp bild Brittis

0

Andreas

14 sep 2006 kl. 22:38

Brittis bild är bra för att vara med en mobilkamera, men jämfört med en “riktig” mobilkamera är den kass och suddig.

0

Affe

14 sep 2006 kl. 23:35

Men om man nu köper en mobil med kamera för 6-8000:- för att ta bilder med så är det ju betydligt mycket bättre att lägga dom pengarna på en riktig digitalkamera…
Dessutom, en telefon är byggd för att ringas med.

Köpte mej en begagnad “fältkamera” Konica Minolta Dimage X31. Tar betydligt mycket bättre bilder än dom bästa mobilkamerorna skulle jag tro, dessutom så gav jag 800:- för den med 256 Mb minneskort. Den är i så pass bra storlek så den är med överallt alltid, lagom fickformat.

0

Brittis

15 sep 2006 kl. 06:14

Jag har inte köpt en mobil för att fota med den utan för bra täckning! Men om det nu finns en kamera i den så ser jag det som posetivt med extra utrustning. Man kan ju aldrig jämnföra det med en riktig kamera men bättre än inget alls! Bättre med ngt suddig bild, än bara en verbal förklaring, eller? Slut på denna diskution för mig :o)

0

Olle

15 sep 2006 kl. 11:20

Håller med Brittis.
Mobilkameran kan nog aldrig ersätta en riktig systemkamer.
Fast de är på god väg att ersätta pocketkameran tror jag.

Bilderna är visserligen skarpa och bra färger nuförtiden, men enligt en kompis som är fotofantast menar, är antalet pixlar och färger konstgjorda.
Vet ej hur, men han visade bilder och det syns tydlig skillnad.

Mobilen är också begränsad i optik pga dess minimala form.
Den tar bra bilder på rätt avstånd i rätt ljusförhållanden.

I rätt situation är den helt OK, men inget man andvänder att ta barnens bröllopsbilder med.

0

Tanja V

15 sep 2006 kl. 12:55

Jag håller också med Olle! Fastän min mobil tar skitbra bilder så har jag dess kameradel mer som en “kul grej” som jag alltid kan ha med o plåta med, men jag har en vanlig digitalkamera för mer “seriös” fotografering!

0

Hans v E

15 sep 2006 kl. 13:20

Nej, jag menar inte de flesta… men borde gjort det.

0

Anders

15 sep 2006 kl. 15:00

Bilder från en k750I
Mönjeskål tror jag den heter.
Och en massa Granblodriskor.

0

Olle

15 sep 2006 kl. 15:05

Kan väl tillägga att jag tycker att det ofta är för skumt i skogen, så att ta bilder med mobilkameran där ger ofta dåligt resultat.

Kommer inte pensionera kompaktkameran riktigt än =o)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone