0 429 visningar

7 svar

Utanför ämnet - insekter

Tanja i Gagnef

31 dec 2012 kl. 11:31

Hej på er! Jag sitter och sorterar foton och hittade två insekter som jag inte på villkors vis kan artbestämma! Jag vet att det finns duktiga insektskännare här bland alla oss svampnördar så jag hoppas jag kan få hjälp! :-)

0

"JAS" Helsingborg

31 dec 2012 kl. 15:40

1:an ser ut som någon Harkrankar, Tipuloidea. Tvåan kan jag oxå men just nu så ligger den långt ner i kartoteket, får se om den dyker upp :)

0

Jan A, Uppsala

31 dec 2012 kl. 16:36

Den svarta kortvingen kan kanske vara ngn av dyngätarbaggarna. Har den uppsynen tycker jag, men ingen bra litt tillgänglig här - nu eller under hela resten av året;)

0

Tanja i Gagnef

31 dec 2012 kl. 17:00

Tusen tack, då har jag lite mer att leta vidare på - jag visste liksom inte mer att det var insekter.. Om du skulle komma på nåt namn på dem nästa år så får du gärna skriva in det i denna tråd! :-)
Gott nytt (svamp)år!

0

Stefan J

31 dec 2012 kl. 18:32

Ettan är nog en Ichneumonidae-stekel. Här finns en av mina, som det har föreslagits att ska tillhöra släktet Ophion - men jag tycker din är mer Ophion-lik än min.

http://hyonteiset.net/foorumi/viewtopic.php?f=6&t=1885&p=6802#p6802

0

Tanja i Gagnef

31 dec 2012 kl. 18:44

Tack! Tänk att jag som alltid varit livrädd för kryp börjar tycka att de är rätt häftiga - åtminstone om man ser dem genom en kameralins…
Nu har jag fått lite uppslag till vad jag ska leta på!
Gott nytt år på dig också! :-)

0

"JAS" Helsingborg

31 dec 2012 kl. 20:17

Håller med Stefan, mitt förslag på harkrank var ett dåligt förslag :(. Nu när jag tittar närmare så ser varken ögon eller bakkropp ut som en harkranks.

0

Johnny

22 jan 2013 kl. 08:16

Kortvingen är en art tillhörande släktet Philonthus. Många snarlika arter som inte kan artbestämmas på detta foto.

Mvh,
Johnny Lindqvist
Västsvenska Entomologklubben.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone