0 334 visningar

6 svar

Nyårssvampar på tomten

Jan A, Uppsala

31 dec 2012 kl. 17:59

Årets sistlingsvampar förtjänar verkligen att bli både bättre ljussatta och skarpare, men denna dag blev tyvärr den mörkaste på länge – vilket innebar att mörkret var synnerligen gediget.
Men jag kommer ändå att visa några små som bebor och t.o.m. förgyller det långvarigt och svårartat döda blekingska katrinplommonträdet – och några till! ;)
Mina första ”på aldrig”-kantarellmusslingar påträffades 111030 och levde och frodades till en bra bit in på årets misslyckade sommar.  Nya småttingar visade sig 121029, nästan prickande samma datum!
Idag 121231 såg de snyggare ut.  De allra bamsigaste är nu hela 11 mm breda, drygt t.o.m.!

0

Jan A, Uppsala

31 dec 2012 kl. 18:01

På samma döda stam finns också violett geléskål i dålig kondition – och på döda, 1-2,5 cm grova grenar åtskilliga slånskålar, dock betydligt mindre ymnigt än på andra dödplommonträd.  Rosettkantlaven har just tinat fram, tyx pigg och tillväxtlig.

0

Jan A, Uppsala

31 dec 2012 kl. 18:02

Och på en gl bräda under valnötsträden lyser ett nyframtinat vedplättgäng som jag kallar brädplättar.  På skärmen upptäckte jag också några små bleka/färglösa…
Gott nytt år – alla som orkat hit!

0

"JAS" Helsingborg

31 dec 2012 kl. 21:29

Gott nytt år Janne :)

0

Lena M

1 jan 2013 kl. 09:25

Härligt att få se färska svampar, nu är det bara väntan som gäller , att snön smälter och våren gör sitt intåg.

0

Jan A, Uppsala

1 jan 2013 kl. 11:24

När jag tittar upp mot lunden rycker det kraftigt i traskarnerverna. Det är nämligen iss barmark i södersluttningen. För bara nåra dar sen var där 50-60 cm snö! Det är nog bara ljusbristen som hindrar mig från en tur redan nu. Men det ser ljusare/mindre mörkt ut i ONO, så kanske efter årets första lunch…..!

0

Jan A, Uppsala

1 jan 2013 kl. 23:41

Jodå, det blev lundtur, tyvärr i halvmörker. Såg en hel del! Kanske kort bildberättelse i morrn - i egen tråd.
God forts! Natti!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone