0 662 visningar

27 svar

I skogen 2013-01-03

"JAS" Helsingborg

4 jan 2013 kl. 17:17

Bor man på platser utan snö och där det finns ädelgranar så kan man ge sig dit och leta efter, Pithya vulgaris, granvårskål. Jag gjorde andra och tredje fyndet Sverige av den förra våren och i går var jag tillbaks på Söderåsen och den finns i mängder. Det vore roligt om fler hittade den men det krävs som sagt ädelgranar och fjolårsris för att den skal trivas.

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2013 kl. 17:22

Serie 2. I samma område fast inte i granodlingen hittade jag Judasörat, Auricularia auricula-judae. Detta första gången som jag hittar den så långt från kusten 3,5 mil inåt landet.
bild 1.
bild 2.
Inne i granodlingen Pappersgröppa, Byssomerulius corium.
Bild 3. Oxå från ädelgransodlingen, vad jag tror är Maskfingersvamp,Clavaria fragilis.

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2013 kl. 17:24

Serie 3.
På ädelgrans bark och vkistar något jag tror är Tagelbroskskivling, Marasmius androsaceus.

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2013 kl. 17:26

Serie 4. Åkte vidare lite längre upp på åsen, Klåveröd.
Bild 1. Korkmussling, Daedalea quercina
Bild 2&3.
Kantarellmussling, Plicaturopsis crispa.

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2013 kl. 17:29

Serie 5. Massor av Raggskinn Stereum hirsutum.

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2013 kl. 17:32

Serie 6. Detta som jag antar är en skål (skulle kunna vara en lav men jag tror inte det) växte på en gammal skada utan bark på fågelbär. Är det någon som har en aning om vad det kan vara?

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2013 kl. 17:46

Serie 7.
Bild 1.En skål som likt P. vulgaris lever på ädelgran, kanske är det Lachnellula calyciformis, hoppas få den mikrad någon av de närmaste dagarna för att bli säker på den.
Bid 2. En liten vacker Vedmussling, Gloeophyllum sepiarium.
Bild 3. Några gamla utarmade fruktkroppar av Reticularia lycoperdon Sotägg. Sist jag såg dem var i Juni!

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2013 kl. 17:50

Serie 8. Och så denna som jag hittat i flera år nu i lite olika storlekar men hitintills har ingen kunnat säga vad det är för någon. Antagligen en svamp i sitt “könlösa” stadie men jag vill så gärna veta vilken.

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2013 kl. 17:52

Serie 9. Lite skogsbilder och vatten, från platserna jag var på igår:)

0

Tony S

4 jan 2013 kl. 18:11

Många fina bilder som vanligt Janne.
Serie 6, bild 3 bör vara Proliferodiscus pulveraceus, den ska gå på ved av olika lövträd. Är troligen ett ganska sällsynt fynd.
Liknar annars precis Proliferodicus tricolor som jag sett, men den går bara på bark av levande ek.

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2013 kl. 18:15

Tack Tony! Jag tror att alla tre bilderna visar samma art fast i olika stadier.

0

Margaretha Liebmann

4 jan 2013 kl. 19:23

Nr 3 kan inte vara annat än Clavulina rugosa. Har den själv i stora mängder fortfarande - ädelgran.

0

Margaretha Liebmann

4 jan 2013 kl. 19:29

Serie 6. säker på fågelbär? Inte lind??? Liknar Holwaya mucida väldigt mycket. Den är ytterst sällsynt i DK, men jag har haft den på en falden lind. Bild 3 är något annat.

0

Margaretha Liebmann

4 jan 2013 kl. 19:31

Serie 8: jodå, den har jag också hittat flera år på bok, man kommer inte ihåg vad det var. Ska se om jag kan rota runt lite i knoppen :-)

0

Birgitta D

4 jan 2013 kl. 19:54

Jag tycker sista bilden i serie 6 liknar läderskål.

0

Margaretha Liebmann

4 jan 2013 kl. 20:27

Nja, den är ju gråbrun. Nog mer en Dasyscyphus-art. Du tog väl och gömde lite av nr 3 - serie 6. Och naturligtvis den första i denna serie?

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2013 kl. 20:28

Nej Birgitta, inte läderskål denna rackare är bara några mm i diam.
Margaretha, vad menar di med Nr.3? Bild 3 i serie 1? Nej i så, alla i serie 1 är vad du skulle kalla Stor dukatbæger, på allvar, du kan ha helt rätt angående “rynkad fingersvamp” bild 3 i serie 2, i så fall mitt första fynd av den. Ja jag är helt säker på trädslaget, fågelbär och lindskål känner jag, denna är framför allt mindre och så är den ju denna gul i skålen, lindskål är svart. Men i det “lilla” stadiet är de lika. 8:an vore kul att få ordning på!

0

NadaL, Umeå

5 jan 2013 kl. 09:52

Serie 8 kan vara anamorpha stadium av Godronia uberiformis,vinbärsurna.

Godronia uberiformis, vinbärsurna

0

"JAS" Helsingborg

5 jan 2013 kl. 10:23

NadaL, jag tycker att dina bilder mer likar de två första bilderna i serie 6. Det här är mycket intressant, får se vart det leder.

0

Hans v E

5 jan 2013 kl. 13:54

Jag tror på Nadas Godronia uberiformis. Snyggt Nada!
Men Jas´ 8 är nog inte den utan kan vara bäckspik - Cudoniella clavus. Könligt stadium.
Gratulerar till Proliferodiscus och den fint utvecklade Lachnellula calyciformis (som jag tror på). Och Pithyan förstås (som jag bara sett på sävenbom).
Vilken exponeringstid hade Du på bäckbilden - d.v.s vilken fart var det på vattnet?

0

Margaretha Liebmann

5 jan 2013 kl. 20:39

Proliferodiscus - jo, det passar visst väldigt bra. Du kan droppa lite KOH på exipulum - det skulle skifta till violet.

0

"JAS" Helsingborg

5 jan 2013 kl. 21:14

Hans, nej inte bäckspik, de här lever oftast på murken bokved och är små mycket små. P. vulgaris lever på ädelgransris, den du hittar på sävenbom är P. cupressina.
Vattnet i bäcken forsade fram och jag har lång exponeringstid, tiden varierar en del på bilderna då skymningen var i antågande.

0

Hans v E

5 jan 2013 kl. 22:22

Unga bäckspik ÄR mycket små.
När jag såg Pithyan ansågs cupressina och vulgaris synonymt.
Jag förstår att det var forsande vatten och skymning. Det är därför jag frågar om exponeringstiden (som då behöver vara lång). Men den var väl automatisk, så Du vet inte.

0

"JAS" Helsingborg

7 jan 2013 kl. 00:02

Hans, ALDRIGT automatik, stativ och fjärrutlösare i de flesta fallen. Bilderna på vattendragen är medvetet exponerade med högt bländartal och lång exponering för att få den här effekten.
Så klart är unga bäckspikar små men de växer väl knappast på murken bokved uppe i skogen, nej det här är något helt annat. Numera är Pithyan uppdelad på 2 eller 3 arter.

0

Bo E

7 jan 2013 kl. 16:33

Som vanligt en intressant och vacker serie bilder!

Uj va man blir sugen på skog utan is o snö....

0

Serie 5

Irene A

7 jan 2013 kl. 17:38

Jag tror att skinnet är brunskinn istf raggskinn. Där ovansidan skymtar är den väldigt slät - och hymeniet är lite för brunt.

0

Serie 5

"JAS" Helsingborg

7 jan 2013 kl. 19:28

Kanske har du rätt där Irene. Kollade bara om den var “raggig” vilket den var och tänkte inte på hur färgad den var. Jag vet var den bor så jag får väl kolla upp den.

0

Serie 5

"JAS" Helsingborg

9 jan 2013 kl. 13:08

Skålsvampen i serie 7. Visade sig vara en Lachnellula gallica. Finns bara ett rapporterat fynd av den tidigare i Sverige :).
Skålsvampen i serie 6 på fågelbär och tillhörande kondisiestadium av troligen den samma gick inte att fastställa då sporerna inte var tillräckligt mogna men den får åka till Köpenhamn så får vi se vad Thomas kommer fram till men troligtvis så är det en som Tony har föreslagit. Fingersvampen är mycket riktigt en Clavulina rugosa, rynkig fingersvamp.
Tack alla för hjälpen och förslagen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone