Bor man på platser utan snö och där det finns ädelgranar så kan man ge sig dit och leta efter, Pithya vulgaris, granvårskål. Jag gjorde andra och tredje fyndet Sverige av den förra våren och i går var jag tillbaks på Söderåsen och den finns i mängder. Det vore roligt om fler hittade den men det krävs som sagt ädelgranar och fjolårsris för att den skal trivas.
Serie 2. I samma område fast inte i granodlingen hittade jag Judasörat, Auricularia auricula-judae. Detta första gången som jag hittar den så långt från kusten 3,5 mil inåt landet.
bild 1.
bild 2.
Inne i granodlingen Pappersgröppa, Byssomerulius corium.
Bild 3. Oxå från ädelgransodlingen, vad jag tror är Maskfingersvamp,Clavaria fragilis.
Serie 7.
Bild 1.En skål som likt P. vulgaris lever på ädelgran, kanske är det Lachnellula calyciformis, hoppas få den mikrad någon av de närmaste dagarna för att bli säker på den.
Bid 2. En liten vacker Vedmussling, Gloeophyllum sepiarium.
Bild 3. Några gamla utarmade fruktkroppar av Reticularia lycoperdon Sotägg. Sist jag såg dem var i Juni!
Nej Birgitta, inte läderskål denna rackare är bara några mm i diam.
Margaretha, vad menar di med Nr.3? Bild 3 i serie 1? Nej i så, alla i serie 1 är vad du skulle kalla Stor dukatbæger, på allvar, du kan ha helt rätt angående “rynkad fingersvamp” bild 3 i serie 2, i så fall mitt första fynd av den. Ja jag är helt säker på trädslaget, fågelbär och lindskål känner jag, denna är framför allt mindre och så är den ju denna gul i skålen, lindskål är svart. Men i det “lilla” stadiet är de lika. 8:an vore kul att få ordning på!
Jag tror på Nadas Godronia uberiformis. Snyggt Nada!
Men Jas´ 8 är nog inte den utan kan vara bäckspik - Cudoniella clavus. Könligt stadium.
Gratulerar till Proliferodiscus och den fint utvecklade Lachnellula calyciformis (som jag tror på). Och Pithyan förstås (som jag bara sett på sävenbom).
Vilken exponeringstid hade Du på bäckbilden - d.v.s vilken fart var det på vattnet?
Hans, nej inte bäckspik, de här lever oftast på murken bokved och är små mycket små. P. vulgaris lever på ädelgransris, den du hittar på sävenbom är P. cupressina.
Vattnet i bäcken forsade fram och jag har lång exponeringstid, tiden varierar en del på bilderna då skymningen var i antågande.
Hans, ALDRIGT automatik, stativ och fjärrutlösare i de flesta fallen. Bilderna på vattendragen är medvetet exponerade med högt bländartal och lång exponering för att få den här effekten.
Så klart är unga bäckspikar små men de växer väl knappast på murken bokved uppe i skogen, nej det här är något helt annat. Numera är Pithyan uppdelad på 2 eller 3 arter.
Skålsvampen i serie 7. Visade sig vara en Lachnellula gallica. Finns bara ett rapporterat fynd av den tidigare i Sverige :).
Skålsvampen i serie 6 på fågelbär och tillhörande kondisiestadium av troligen den samma gick inte att fastställa då sporerna inte var tillräckligt mogna men den får åka till Köpenhamn så får vi se vad Thomas kommer fram till men troligtvis så är det en som Tony har föreslagit. Fingersvampen är mycket riktigt en Clavulina rugosa, rynkig fingersvamp.
Tack alla för hjälpen och förslagen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.