Hej, har som prejektarbete i Svampkurs I tagit på mig att inventera svampbeståndet i Käglinge Naturområde strax söder om Malmö där jag också bor. Trodde att det skulle bli magert men motsatsen infann sig. Av totalt 102 svampar hittills har jag lyckats identifiera ca 70, JAS + vänner har hjälpt till med ganska många men det återstår 22 (inkl gårdagens fynd). Om någon så där instinktivt känner igen något med svenskt namn eller en grupp där jag kan leta vidare så är jag tacksam. På måndag nästa vecka måste jag skicka in projektarbetet. Naturligtvis tacksam för all hjälp som finns. I praktiken blev jag tvungen att begränsa mig till matsvamparna, 26 st men resten är också rasande intressant och det kommer bli en fortsättning på detta i kurs II.
Okända arter i Käglinge A
Jag lutar också åt mjukmussling. Problemet är att det är lite för sent på säsongen och svampen har tagit emot för mycket vatten så den är visst extra mjuk men i övrigt förefaller namnet vara rätt. Man kan ju ändra sig om det är fel. Ska tillbaka till samma ställe nästa år men tidigare på säsongen.
Tack!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.