0 264 visningar

8 svar

2013-01-05

"JAS" Helsingborg

7 jan 2013 kl. 11:02

Serie 1.
I Välaskogen en sväng, Här tippsade jag för några år sedan om att tillgången på Ostronmussling var mycket god och att jag tyckte att det var dumt att sparka sönder dem som många gjorde. De senaste säsongerna har jag blivit helt utan skörd här så oxå i lördags för allt är skördat vilket jag tycker är riktigt roligt även att jag blir utan här men jag har ju fler ställen så det går ingen nöd på mig:).

Bild 1. Små Bokdynor, Hypoxylon fragiforme.
Bild 2. Borstticka, Trametes hirsuta. med Vårtkrös Exidia glandulosa
Bild 3. Purpurskinn, Chondrostereum purpureum.

0

"JAS" Helsingborg

7 jan 2013 kl. 11:04

Serie 2.
Bild 1 & 2. Korkticka, Trametes gibbosa.Undrar om den är angripen av någon parasit då den är så orange färgad.
Bild 3. Sammetsskinn, Stereum subtomentosum.

0

"JAS" Helsingborg

7 jan 2013 kl. 11:07

Serie 3.
Bild 1. Violett geleskål, Ascocoryne sarcoides. I sitt kondisestadium allt från nästan vit till violettfärgad.
Bild 2 & 3. Klyvblad, Schizophyllum commune.

0

"JAS" Helsingborg

7 jan 2013 kl. 11:08

Serie 4.
Bilod 1 & 2. En liten hätta som jag inte kan, förslag på den emotages tacksamt.
Bild 3. Vinterhätta, Mycena tintinnabulum.

0

"JAS" Helsingborg

7 jan 2013 kl. 11:11

Serie 5.
Mossor och en bok som inte släpper löven så att Hin håle kan få sätta igång och skapa. Han blev ju lurad av Gud då denne lovade att när alla löven släppt från träden i norden så skulle Hin håle får skapa en del.

0

Tony S

7 jan 2013 kl. 19:52

Serie 2, bild 1 o 2 är väl björkmussling med så tunna och långa lameller.

0

"JAS" Helsingborg

7 jan 2013 kl. 21:38

Där har du en poäng Tony! Den går kanske inte så ofta på bok men den kan ju göra det och med de lamellerna så bör det nog vara just Björkmussling, tack för det :)

0

Margaretha Liebmann

7 jan 2013 kl. 22:03

Ja du, jag vill nog hellere kalla nr 1 och 2 i serie 2 för Lenzites betulinus. Vad säjer du till det?

0

Margaretha Liebmann

7 jan 2013 kl. 22:06

Oj, såg inte att Lenzites redan var föreslagen. Jamen, så var det visst inte så tokigt ändå :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone