Jan A, Uppsala
7 jan 2013 kl. 22:04
Tiken löpte men gick snällt hos mig. Vi började sydostvart på åsydsidan och var snart framme vid ”En väldekorerad stubbe” från 11-11-30: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=216140&fnr=1&sok=ostron&Start=0&Offset=50&8
Den var vacker också idag, med gott om snygga ostronmusslingar som dock fick bli kvarsittare tills i morrn. Då är jag enligt planen gräsänkling och ska steka några nyplockade till lunchen - jag gillar dem bättre än hustrun (gör).
Borsttickorna, verkligen ” i sin blomning” i den gamla tråden, var nu överblommade, teminstingens de jag hann titta på. Ska kolla hela rönnstubbsbeväxningen bättre i morrn!
Först serie 1 med några bilder på ostronmusslingar, den sista en toppbild…;)
Vad första bilden i serie 2 visar vet jag inte, men ska försöka kolla närmare i morrn. Kanske också den ska bli en ostronmussling. Nedanför syns några lamellrester eller sånt, delförstoring på nästa bild. – och mossan är kanske ngt för Karin… Sista bilden visar åldriga borsttickor.
Serie 3 består bara av mörka skogsbilder, först en av vårmussegranskogarna, den med grantrollen, åliga i saminnelse, på granen mitt i förgrunden. Därefter en ”besatt men snöskyddad” bombmurkellokal - kl 10 från gränsstenen och slutl den yngre granskogen österut, med massor av vatten, snöbrott och –fällen. Den döda granen t.h. hyste för några år sen (100817) http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=181688&view=open&fnr=1 en vacker myx-koloni, enligt Irene Arcyria obvelata (bukettullklubba?), nu finns där helt andra organismer som kommer i nästa serie.
Här i Örebrotrakten har det kommit en hel del vinterskivling runt nyår
Men det har varit tämligen svårframkomligt i snöiga och isiga skogar nu så det jag hittat har varit längs någorlunda avsmälta gångstigar vid Naturens Hus eller en och annan ticka på träd i stadens parken
som denna från i julas…
ticka på kastanj foto: Bo E
Dagens gräsänklingsliv blev inställt, men jag traskade iaf bort till stubben för att ta flera bilder och plocka några portioner ostronmussling. Redan på ditvägen blev det dock några stopp, först vid en liggande björktickebjörk m snygga frk och sedan vid en liten vägkantsplommonlund med såväl plommontickor som slånskålar. Bilden på de senare blev alltför dålig t.o.m. för mig, men där finns en del mycket konstiga, knappt skönjbara saker, vilket betyder snart, mycket, mycket snart återbesök.
Jodå, den i serie 2 är en ung ostronmussling. De konstiga grejorna nedanför var lika intressanta idag, så här kommer ännu en bild!
De gamla borsttickorna tyx ännu göra lite nytta för insektslivet och högt uppe på en dödgren/kvist lyser en koloni med cinnobergömmingens konidiestadium Tubercularia vulgaris bland överåriga borsttickor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.