0 483 visningar

12 svar

Årets första dogwalk - förbi goda matsvampar.

Jan A, Uppsala

7 jan 2013 kl. 22:04

Tiken löpte men gick snällt hos mig. Vi började sydostvart på åsydsidan och var snart framme vid ”En väldekorerad stubbe” från 11-11-30: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=216140&fnr=1&sok=ostron&Start=0&Offset=50&8
Den var vacker också idag, med gott om snygga ostronmusslingar som dock fick bli kvarsittare tills i morrn.  Då är jag enligt planen gräsänkling och ska steka några nyplockade till lunchen - jag gillar dem bättre än hustrun (gör).
Borsttickorna, verkligen ” i sin blomning” i den gamla tråden, var nu överblommade, teminstingens de jag hann titta på. Ska kolla hela rönnstubbsbeväxningen bättre i morrn!
Först serie 1 med några bilder på ostronmusslingar, den sista en toppbild…;)

0

Jan A, Uppsala

7 jan 2013 kl. 22:06

Vad första bilden i serie 2 visar vet jag inte, men ska försöka kolla närmare i morrn.  Kanske också den ska bli en ostronmussling. Nedanför syns några lamellrester eller sånt, delförstoring på nästa bild. – och mossan är kanske ngt för Karin… Sista bilden visar åldriga borsttickor.

0

Jan A, Uppsala

7 jan 2013 kl. 22:08

Serie 3 består bara av mörka skogsbilder, först en av vårmussegranskogarna, den med grantrollen, åliga i saminnelse, på granen mitt i förgrunden. Därefter en ”besatt men snöskyddad” bombmurkellokal - kl 10 från gränsstenen och slutl den yngre granskogen österut, med massor av vatten, snöbrott och –fällen. Den döda granen t.h. hyste för några år sen (100817)  http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=181688&view=open&fnr=1  en vacker myx-koloni, enligt Irene Arcyria obvelata (bukettullklubba?), nu finns där helt andra organismer som kommer i nästa serie.

0

Jan A, Uppsala

7 jan 2013 kl. 22:09

Först ut i serie 4 är en bild av något som växer på marken nära den döda granstammen. Sedan en om öjligt betydligt ännu suddigare bild på möjlig blåticka? Några frk togs hem och en ser med elljusfärgstick ut som på bild 3.  Hoppas på dagsljus i morrn…

0

Jan A, Uppsala

7 jan 2013 kl. 22:10

På ledset gråvide i ett litet kärr fanns gott om frystorkade snurrkrös. På en granhögstubbe fanns dekorerade klibbtickor, denna snyggast och ån var vattenrik för årstiden…
Som vanligt är mina bilder mlm oskarpa, delvis p.g.av mörkret!

0

Bo E

8 jan 2013 kl. 15:31

Här i Örebrotrakten har det kommit en hel del vinterskivling runt nyår

Men det har varit tämligen svårframkomligt i snöiga och isiga skogar nu så det jag hittat har varit längs någorlunda avsmälta gångstigar vid Naturens Hus eller en och annan ticka på träd i stadens parken

som denna från i julas…

ticka på kastanj foto: Bo E

0

Jan A, Uppsala

8 jan 2013 kl. 22:29

Dagens gräsänklingsliv blev inställt, men jag traskade iaf bort till stubben för att ta flera bilder och plocka några portioner ostronmussling.  Redan på ditvägen blev det dock några stopp, först vid en liggande björktickebjörk m snygga frk och sedan vid en liten vägkantsplommonlund med såväl plommontickor som slånskålar. Bilden på de senare blev alltför dålig t.o.m. för mig, men där finns en del mycket konstiga, knappt skönjbara saker, vilket betyder snart, mycket, mycket snart återbesök.

0

Jan A, Uppsala

8 jan 2013 kl. 22:30

Jodå, den i serie 2 är en ung ostronmussling.  De konstiga grejorna nedanför var lika intressanta idag, så här kommer ännu en bild!
De gamla borsttickorna tyx ännu göra lite nytta för insektslivet och högt uppe på en dödgren/kvist lyser en koloni med cinnobergömmingens konidiestadium Tubercularia vulgaris bland överåriga borsttickor.

0

Jan A, Uppsala

8 jan 2013 kl. 22:31

Jag skördade bara en liten del av alla ostronmusslingar till lunchen. Smakade bra!
En klar fördel med vinterskörd är att man slipper alla skalbaggslarver som annars bebor denna goda svamp - har tidigare hittat åtm 3-4 Triplax-arter i höstex.

0

"JAS" Helsingborg

9 jan 2013 kl. 14:59

Angående Arcyrian så har Irene rätt men Metatrichia vesparium är den som på svenska heter Bukettullklubba.

0

Jan A, Uppsala

9 jan 2013 kl. 17:45

Tack JAS - men det är faktiskt du du som i något sammanhang kallar “min art” för bukettullklubba, kanske på hemsidan - minns inte! Dyntaxa uppger inget svenskt namn (namn på något som liknar svenska;); därför mitt frågetecken.

0

Irene A

9 jan 2013 kl. 20:00

Arcyria obvelata har tidvis kallats maskull (mask-ull), om det är den du menar?

0

Jan A, Uppsala

9 jan 2013 kl. 21:19

Det nämnde du redam första gången Irene, men som jag säger har Dyntaxa inget svenskt namn på den. Maskull är tämligen bra - trots risk för mas-kull…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone