Hej Lill! Jag har en SonyEricsson W800i. Den har en 2 Megapixels kamera och det finns lite inställningar i den, bl.a. ett makroläge som jag använder när jag fotar svampar.
Njae… föränderliga tofsskivlingarna får nog ändå vara… jag är så feg så jag vet inte om jag skulle äta dem ens om en expert på dem bjöd mig :-)
Ni som fotar med mobilen var försiktiga. Jag hade använt min k800 ute i regn och den blev totalförstörd. Garantin gäller ej för fuktskador. Har nu fått reda på att jättemånga fått fuktskador denna typ. Som tur är har jag fullvärdesförsäkring som ger tillbaka pengarna. Sony Eriksson bara beklagar att de gjort en ömtålig kamera.
Är det där “perfekta bilder”? Nog är de bra för att vara tagna med en telefon, men perfekta…
Har själv försökt att ta bilder på lite mindre svampar med min likvärdiga mobilkamera, och det tycker iallafall jag blir helt värdelöst!
Måste dock instämma med Maria G! Mobilen blir ju en aldeles förträfflig “mykolog” med hjälp av den här hemsidan!!
(Och visst har du tagit ett par snygga bilder Tanja!;)
Ja, bilderna är jättebra för att vara med en telefon. Nej, bilderna är direkt dåliga om man jämför med en digitalkamera av normalstandard. Så visst går det, som Tanja säger, att ta ok bilder med telefon och inte bara de suddiga jidder som ofta kommer upp här i forumet! Men skillnaden är fortfarande enorm mot en riktig digitalkamera.
Viktigast är personen bakom kameran och bildseendet för att få till en bra bild, men snackar man tekniskt så beror det ju på vilken digitalkamera och vilken mobilkamera. En digital systemkamera kan man ju göra mycket mer med än en enkel kompakt och såna slår givetvis ut alla mobilkameror (än så länge iaf.) Däremot slår inte Rustas 99:- digitalare ut särskilt många mobiler (om någon.)
PS. Heter ej Andreas men tog mig friheten att skriva ändå. DS.
Vad jag menar är att skärpedjupet är lika med noll på de flesta mobilkameror, zoomen icke-existerande (annat än möjligen, om ens det, i digital form, och digital zoom ger en oerhört mycket sämre bild än optisk zoom). Upplösningen på bilderna som tas med mobilkameror ligger sällan så högt som de 2 megapixlar som Tanja pratar om, utan kanske kring 1 megapixel. En standard rätt ok mellanpris digitalkamera (jag pratar ej systemkameror här, då får man betala sjukt mycket pengar) har numera åtminstone 4 megapixlars upplösning. Vidare så är även ljuskänsligheten större hos “riktiga” digitalkameror kontra mobiler. Men viktigast är nog skärpedjupet.
Jag är egentligen inget teknik- eller kamerafreak alls, och jag håller klart med om att Tanjas bilder var bra fototekniskt! Plus att de är bra kvalitetsmässigt för att vara en mobilkamera, men den kameran är nog fortfarande knappt bättre än de sämsta digitalkameror som finns på marknaden nu. Vet inte om det är en kostnadsfråga eller en teknisk fråga som gör att tillverkarna av mobiltelefoner inte trycker in “fullvärdig” digitalkamereteknik i mobilerna.
Tanjas bilder är jätte fina - enligt min förmening! Suddigheten i samband med fotografering beror främst på inkorrekt focusering och/eller en darrig hand. Rekommenderar små tripoder för skogsbruk! ...och pocket-size digitala kameror i stället för mobiltelefonerna. En bra bild säger fortfarande mer än massa ord!
Jag har tillgång till mobilkamera, vanlig liten digitalkamera och en (splitterny) systemdigitalkamera men dom allra bästa bilderna tar jag allt fortfarande med min gamla Canon F1 !! Ingenting slår den! Det är ju bara synd att det är l i t e krångligt att lägga in bilder från den….
Jag har en digitalkamera i 4000kr-klassen och den har lika dåligt skärpedjup den. För att bländaren ej går att ställa manuellt. Zoomen går inte att använda vid närbildstagningar. Jag har 7 mexapixlar, men det behövs inte alls om man inte ska göra en jätteförstoring. Och du säger ju själv att bilderna är bra fototekniskt. Vad ska de annars vara bra på för sätt?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.