Den genmodifierade lax som man kunnat läsa om på undanskymd plats i tidningarna ett tag förväntas i dagarna bli godkänd som männikoföda i USA. Avaaz har satt upp en protestlista.
http://www.avaaz.org/en/stop_frankenfish_r/
Hoppas det är OK att posta sånt här här. Tänkte att många borde vilja säga ifrån lika mycket som jag.
Det låter nog bra med snabbväxande fisk, Leo, men riskerna är stora och framtidsperspektivet skrämmande.
Läs det här:
http://www.kostdemokrati.se/science/2012/08/12/ryska-forskare-har-upptackt-att-gmo-foda-gor-djuren-sterila/
Det är bara en tidsfråga när genmanipulerade laxar kommer ut i det fria, och vad händer med den vilda fisken och ekosystemen då?
Har inte den odlade laxen redan förstört merparten av Norges naturliga laxbestånd i de flesta av de norska älvarna? Och så alla kemikalier och gifter och matrester (fisk?! 90 % försvinner i varje näringskedja!!) och…......
Hade jag pengar och orken så skulle jag bygga en insekts/mask fabrik för foder till odlad fisk, något att satsa på kanske!!!!!!!!!!
Bra att många undertecknar! det har jag också gjort.Undrar hur människokroppen reagerar på detta med genmodifierade livsmedel i framtida generationer,livslängden kanske minskar?tycker det är skit med alla konstiga tillsatser och andra experiment som inte visar sig bra annat än i plånboken på tillverkarna.Är det inte bäst för oss människor att få äta naturliga födoämnen och slippa allt konstgjort?
Har redan skrivit på och både delat på Facebook och skickat till mina fiskeintresserade vänner som är “Facebookvägrare”
Bara bra att natur- och miljöfrågor uppmärksammas här tycker jag
Även om fisk simmar i vatten o svampen växer på land så hänger ju all natur samman i olika näringskedjor som människan ska hålla fingrarna ifrån i möjligaste mån
vi har redan förstört tillräckligt
dax att vakna upp och reparera istället !
Lax fiskad i Vättern fiske & foto: Jonas Jonsson
Irene: tycker inte att länken du delade med dig av var särskilt nyanserad i sammanhanget.
Om en genmodifierad gröda är dålig innebär det inte att alla är dåliga.
Om en svamp är giftig är inte alla svampar giftiga. Det handlar ju trots allt om skillnader i gener där också.
I övrigt kan jag hålla med om att det bör forskas mer kring ekologin och potentiella skadeverkningar hos fisken innan man sätter den i produktion.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.