0 381 visningar

4 svar

En ny och färsk tomtart

Jan A, Uppsala

31 jan 2013 kl. 13:16

hittade jag idag på en nynedfallen, mycket död björkgren.  Även om färgen inte är så väldigt lila, så vill jag kalla den lilamussling.  Den är en riktig vintersvamp här.  Har hittat den vid Trollträsket några ggr men ingen annanstans – såvitt jag minns.

0

Jan A, Uppsala

31 jan 2013 kl. 13:18

En till – och när jag ändå var utomhus så passade jag på att ta en bild av en snygg blomkorgsbotten – och att fota in genom ett av våra fönster!
Och så kan jag hälsa från ymnande slånskålar och kantarellmusslingar…

0

Lena M

31 jan 2013 kl. 15:48

Tack för bilderna , jag kan bidra med färska vinterskivlingar som jag såg i ett salixsnår bredvid vägen.
Så glad man blir åt lite, det får en att börja tror på en vår. Vi har haft några fina, soliga dagar här i Torsåker, men jag förstår att, än är inte vintern över.

vinterskivling

0

Jan A, Uppsala

1 feb 2013 kl. 15:53

Visst Lena - och idag har jag blivit ännu gladare, i solskenet uppe i lunden.  Men först måste jag visa ännu några bilder av lilamusslingarna, en med vackert grön kompis!
Och de lite torrare musslingarna var nog aningen ”lilare” i dagens minusgrader.

0

Jan A, Uppsala

1 feb 2013 kl. 15:55

Passade också på att ta några bilder på slånskålar på skördat mtrl. Idag hittade jag också frk på levande plommonträd/-grenar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone