Jag har några kolonier av fjällig bläcksvamp som husdjur under vintern. Det började med att jag skivade några svampar och lade dem mellan några lager fuktig wellpapp i en plastlåda, och efter några veckor kunde man se ett vitt fluffigt mycel och känna en svag svamplukt när man öppnade locket.
För några veckor sedan så tänkte jag att jag skulle få lite mera fart på den, så jag skar ut de bitar som hade den kraftigaste myceltillväxten och stoppade ner dem i glasburkar med kokt och avsvalnat ris. De första 5 - 6 dagarna så växte det riktigt bra och koloniserade de översta centimetrarna i burken (det ser ut som ett vitt vinterlandskap där inne), men nu har tillväxten avstannat och jag känner en svag surdegsdoft genom luftfiltret.
Betyder det att jag har fått mjölksyrebakterier i odlingen? Är det i sådana fall helt kört, eller kan man hoppas på att svampen överlever ändå? Det vore synd att behöva slänga allt när jag nu har hållit liv i dem sedan i höstas.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.