Halllååå, sådär kan du inte skriva !! Du måste dela med dig av kunskapen ;)
Var det Peter Jägerbro som höll i föredraget?
I så fall, hade han något nytt eller är det samma som i = http://taffel.se/artiklar/torkad-svamp-harifran-till-evigheten ?
Nästan tvååenhalv! ;)
Jag hade väl inga andra resultat att visa upp än de som redan finns i artikeln. Vi grottade lite mer i orsakerna, i smakfysiologi och diverse utvikningar. Hoppas det satte fart på lite idéer och experiment inför torksäsongen. Kanske också för svampfärgarna?
Ok Peter! Jag har följt dina förslag på hur länge svampen bör blötläggas och jag måste säga att resultatet är mycket bättre, smaken på svamp som har legat i blöt flera timmar eller kanske över natten är överlägsen de som jag tidigare “snabbuppblötte”.
Njöt av toppmurklor igår :)
Tack för det.
JAS, kul att höra! Då är jag inte helt fel ute.
Lena, mycket nöje.
Mr Bengt, jag har själv inte experimenterat åt det hållet, men det kom fram något mycket intressant på föredraget. Några som hade experimenterat lite hade lagt märke till att kantareller blir betydligt mindre beska om svampen dras isär snarare än skärs i bitar. Det går att spekulera i att beskan kommer från en oxidativ process, i och med att det borde bli större skada på svampen om den skärs än dras (i det senare fallet följer man naturligt svampens fibrer). Jag ska experimentera med det här i höst, det är för intressant för att låta bli.
Frågan om vad som gör svamp besk är inte riktigt utredd än, det finns många bud, men att det har med svampens nedbrytning att göra är jag ganska säker på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.