0 699 visningar

11 svar

Torkad svamp

Birgitta D

7 feb 2013 kl. 10:37

Var och lyssnade på ett mkt trevligt föredrag om smaker inte minst på svamp, torkad svamp skillnaden mellan olika torkningsprocesser och blötläggningsmetoder i Linköpng svampklubbs regi igår.

Tack Peter Lkp

0

"JAS" Helsingborg

7 feb 2013 kl. 23:03

Halllååå, sådär kan du inte skriva !! Du måste dela med dig av kunskapen ;)

Var det Peter Jägerbro som höll i föredraget?
I så fall, hade han något nytt eller är det samma som i = http://taffel.se/artiklar/torkad-svamp-harifran-till-evigheten ?

0

Lena M

8 feb 2013 kl. 08:03

Ja vad fick du veta om olika torkningsprocesser, berätta.

0

Birgitta D

8 feb 2013 kl. 09:36

Han pratade i 2 timmar! Hur skall jag kunna återge det.

0

Lena M

8 feb 2013 kl. 09:37

Men i korta drag kan du väl ta det mest intressanta .

0

Peter, Linköping

8 feb 2013 kl. 09:39

Nästan tvååenhalv! ;)

Jag hade väl inga andra resultat att visa upp än de som redan finns i artikeln. Vi grottade lite mer i orsakerna, i smakfysiologi och diverse utvikningar. Hoppas det satte fart på lite idéer och experiment inför torksäsongen. Kanske också för svampfärgarna?

0

"JAS" Helsingborg

9 feb 2013 kl. 19:28

Ok Peter! Jag har följt dina förslag på hur länge svampen bör blötläggas och jag måste säga att resultatet är mycket bättre, smaken på svamp som har legat i blöt flera timmar eller kanske över natten är överlägsen de som jag tidigare “snabbuppblötte”.

Njöt av toppmurklor igår :)

Tack för det.

0

Lena M

10 feb 2013 kl. 14:21

Ja man lär sig något nytt varje dag, lång blötläggningstid på torkad svamp alltså.
Jag skall läsa hela artikeln snart !

0

Mr Bengt

11 feb 2013 kl. 10:14

Peter, din forskning är väldigt intressant! Inga experiment med kantareller (gula)om det finns metoder att få dom mindre sega/beska efter torkning?

0

Peter, Linköping

11 feb 2013 kl. 11:00

JAS, kul att höra! Då är jag inte helt fel ute.

Lena, mycket nöje.

Mr Bengt, jag har själv inte experimenterat åt det hållet, men det kom fram något mycket intressant på föredraget. Några som hade experimenterat lite hade lagt märke till att kantareller blir betydligt mindre beska om svampen dras isär snarare än skärs i bitar. Det går att spekulera i att beskan kommer från en oxidativ process, i och med att det borde bli större skada på svampen om den skärs än dras (i det senare fallet följer man naturligt svampens fibrer). Jag ska experimentera med det här i höst, det är för intressant för att låta bli.

Frågan om vad som gör svamp besk är inte riktigt utredd än, det finns många bud, men att det har med svampens nedbrytning att göra är jag ganska säker på.

0

Mr Bengt

11 feb 2013 kl. 21:24

Finns alltid mer att lära… Läste din artikel i Taffel för ett tag sedan och att blötlägga i varmt vatten har fungerat bra. Värdefullt tips.
Längre tid har jag dock inte testat än.

0

Birgitta D

19 aug 2013 kl. 16:20

Jag tycker inte torkade kantareller är beska, däremot sega.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone