0 367 visningar

10 svar

Vet någon vilken sorts ticka detta kan vara?

Henrik

12 feb 2013 kl. 00:17

Hejsan!

Den här fina tickan hittade jag vid strömsholm i somras. Vet någon möjligvis vad det kan vara för något? Bilden är kanske inte den bästa när det gäller att artbestämma, jag borde nog haft med mer av ovansidan. Men det kanske går ändå?

0

Irene A

12 feb 2013 kl. 09:09

Med den färgen finns väl bara en - saffransticka? Växte den på ekved?

0

Henrik

12 feb 2013 kl. 15:18

Tack!

Det var en bekant som trodde att det möjligen kunde vara en saffransticka. Jag är inte helt säker, men jag tror att den växte på en ek, åtminstone så finns det ju väldigt mkt ek vid strömsholm så chansen är stor att det var just ek.

0

Hasse

12 feb 2013 kl. 18:47

Kul fynd, jag var vid strömsholm nära slottet i somras och letade tickor på ekarna men såg ingen saffransticka, var det nära slottet eller närmare sjön freden?
Tänkte försöka hitta den i år.

0

Henrik

12 feb 2013 kl. 22:54

Det är svårt att säga exakt var men inne i skogen tror jag. Iom att jag fotade en hel del tickor utan att ha koll på vad det var men det var då iaf inte jättenära slottet. Där dom rider mkt på hästar möjligen.

//

Henrik

0

Hasse

13 feb 2013 kl. 20:00

Ok!
Jag ska ta en rejäl runda i sommar eller höst, jag tror jag vet var du menar.

0

Tina Nordberg

13 feb 2013 kl. 20:19

Säger det samma , det blir till att fara dit och leta.Har inte så långt dit.

0

klas jaederfeldt

14 feb 2013 kl. 00:38

det bästa med det området är brun borstticka

0

Hasse

16 feb 2013 kl. 14:39

Den bruna borsttickan växer på en alm eller asklåga? Skulle vara kul att få den också på bild.
Det finns kanske fler rödlistade arter i området?

0

Irene A

16 feb 2013 kl. 16:57

Strömsholmsområdena är ganska välinventerade, och svaren på dina frågor finns på Artportalen:
http://www.artportalen.se/plants/default.asp

Välj Visa fynd, sen Geografiskt fönster, zooma in det område du är intresserad av - och spara.
Gå sen till Art, välj Storsvampar, sen Presentera fynd, Fyndlista.

0

Henrik

23 feb 2013 kl. 08:16

Jag har flera oredigerade bilder på tickor från det området, däremot är jag helt värdelös på att artbestämma. Kanske är fler rödlistade roligheter bland dom. Hoppas. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone