Skulle vilja ha tips om hur man kan lösa ut några intressanta svampgifter. Mosa giftsvampen och koka i vatten? Vilka innehåller mest gift per gram - unga eller gamla svampar?
Vill tala om oxå att jag inte är ute efter att ta livet av någon, mitt intresse är helt vetenskapligt
Jag tycker det är en känslig fråga beroende på i vilken form och syfte det avhandlas. Såväl jag som Micke är svampkonsulenter, bägge tidigare styrelseledamöter i Svampkonsulenternas Riksförbund med över 200 medlemmar fördelade i stort sett mellan Ystad och Haparanda. Vi märker av ett ökande intresse för denna del av svampriket, främst bland ungdomar, något som det förs dialoger om mellan medlemmarna på våra årliga riksträffar. Micke Krikorev har på privat initiativ gjort ett gedigert jobb med att skapa svampguiden vilket han även fått utmärkelser för och besöksantalet ökar hela tiden. Om du tittar till vänster finns en separat länk, vilket borde vara mer än tillräckligt som grundläggande info om ämnet. Vill man fördjupa sig i ett speciellt syfte, må så vara att det anges som vetenskapligt eller ej, så finns annat material på andra håll och andra sajter. Forumet är visserligen fritt men med tanke på att denna svampguide även används inom skolvärlden, inte enbart av ungdomar - även barn - så tycker jag det vore tråkigt för Micke om guiden blir känd som referenskälla till hur man går till väga i vissa sammanhang.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.