0 282 visningar

6 svar

Svampgifter

hanna

14 sep 2006 kl. 22:40

Skulle vilja ha tips om hur man kan lösa ut några intressanta svampgifter. Mosa giftsvampen och koka i vatten? Vilka innehåller mest gift per gram - unga eller gamla svampar?
Vill tala om oxå att jag inte är ute efter att ta livet av någon, mitt intresse är helt vetenskapligt

0

Annika Eriksson

14 sep 2006 kl. 22:46

Känslig fråga - med hänsyn till detta forums popularitet med besökare i yngre åldrar så hoppas jag att du inte får något svar mer än en hänvisning till vetenskaplig institution.

0

Tuborg

14 sep 2006 kl. 22:50

Det effektivaste sättet att få i sig svampgifter är givetvis att äta svampen - ej att vattna den. Det vet säkerligen alla ungdomar som besöker den här sajten

0

Bo Reyer

14 sep 2006 kl. 23:13

Börja med grå bläcksvamp samt en Tuborg! Sedan kan du gå vidare med tuffare arter.

0

Tuborg

14 sep 2006 kl. 23:39

grå bläcksvamp är väl inte giftig -den trivs bara inte i sprit

0

Hanna

15 sep 2006 kl. 00:01

Till Annika Eriksson: jag blev nyfiken över ditt svar - är svampgifter ett ämne som ej bör avhandlas här?

0

Till Hanna

Annika Eriksson

15 sep 2006 kl. 00:43

Jag tycker det är en känslig fråga beroende på i vilken form och syfte det avhandlas. Såväl jag som Micke är svampkonsulenter, bägge tidigare styrelseledamöter i Svampkonsulenternas Riksförbund med över 200 medlemmar fördelade i stort sett mellan Ystad och Haparanda. Vi märker av ett ökande intresse för denna del av svampriket, främst bland ungdomar, något som det förs dialoger om mellan medlemmarna på våra årliga riksträffar. Micke Krikorev har på privat initiativ gjort ett gedigert jobb med att skapa svampguiden vilket han även fått utmärkelser för och besöksantalet ökar hela tiden. Om du tittar till vänster finns en separat länk,  vilket borde vara mer än tillräckligt som grundläggande info om ämnet. Vill man fördjupa sig i ett speciellt syfte, må så vara att det anges som vetenskapligt eller ej, så finns annat material på andra håll och andra sajter. Forumet är visserligen fritt men med tanke på att denna svampguide även används inom skolvärlden, inte enbart av ungdomar - även barn - så tycker jag det vore tråkigt för Micke om guiden blir känd som referenskälla till hur man går till väga i vissa sammanhang.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone