Jeg er nytt medlem i Sveriges Mykologiska forening.
Leser med interesse om G. borealis i Svensk Mykologisk Tidskrift nr. 3 2012.
Har funnet denne arten hvert år siden 2009.
Plassen er ved Fredrikstad i Østfold fylke i Norge.
Høstfagerhatt. Gerhardtia borealis.
Hej Morten, tack för info. Det var kul att höra!
Den förefaller vara sällsynt eftersom det är en ganska storväxt skivling av musserontyp som är iögonfallande och borde ha uppmärksammats av fler om den var vanlig.
Samtidigt misstänker jag att den kan vara förbisedd eftersom den kan vara svår att identifiera och därför kanske sällan rapporterad? Det kan vara svårt att se det finvårtiga på sporerna, som då kan förefalla släta i ljusmikroskop utan en lyckad infärgning.
Efter artikeln publicerats har jag fått in uppgifter om ytterligare ett fynd från Ösmo i Södermanland från 2011.
Ja, den kan påminna om en nagelskivling, men utan den ihåliga “trädgårds-slang”-foten. Hoppas fler får upp ögonen för denna och rapporterar in den. Bilder från mitt fynd finns i Artportalen: http://artportalen.se/plants/uttag_obslista.asp?art=239161&art_leaf=True
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.