0 386 visningar

13 svar

Två frågesvampar; ticka m.m.!

Jan A, Uppsala

30 mar 2013 kl. 20:23

En av dessa, den lilla resupinata tickan på en uteliggarbrädundersida, har jag redan tidigare förgäves frågat om.
Här kommer åter två bilder från 4 mars med angivet mått på den flodhästformade.

0

Jan A, Uppsala

30 mar 2013 kl. 20:24

Den andra hittade jag idag 30 mars på vår stora ek – den med en rödalg som Karin svarade något? på en gång i tiden.  Idag tog jag den här visade bilden med en märklig ”organism” till vänster.  Ser rätt konstig ut.  Om det ljusnar i morrn (nu sover ljuset!) ska jag försöka återfinna den, men visar den iaf nu!  Om någon vet så är jag tacksam för svar på båda!

0

Håkan Bråkan

30 mar 2013 kl. 21:09

Den röda. Är förmodligen helt fel men är inte helt olik Phanerochaete sanguinea.

0

Jan A, Uppsala

31 mar 2013 kl. 08:11

Tack för förslaget Håkan, men det är inte den röda grönalgen Trentepohlia umbrina jag undrar över, utan den platta, vågade, blekare saken t.v.!
Såg den först inne på datorskärmen, men ser
just   nuuu   åtm den del av ekstammen den finns på.  Ska ut i kylan och hämta tidningen och snabbkolla…
Nej! - Inte en chans att återfinna den med morgonögonen. Får kolla senare…

0

håkan bråkan

31 mar 2013 kl. 09:41

Och dessutom hade du skrivit rödalg missade det tokigt där. Det där beigebruna “örat” ser lite ut som ett almfrö

0

Håkan Bråkan

31 mar 2013 kl. 09:54

Den rätta benämningen skall vara almfrukt ;-)

0

Jan A, Uppsala

31 mar 2013 kl. 09:55

Tusen tack! Praktiskt! ´Om jag inte återhittar “det” och det är ngt annat, så får “det” försvinna i glömska som ett “almfrö”!
Men de pyttesmå uteliggarbrädtickorna återstår att få kläm på. Får väl skörda en och skicka till V.Vingåker!;)

0

"JAS" Helsingborg

31 mar 2013 kl. 19:14

Humm, tycker att den lilla “vågade” saken påminner om en tomm kokong/puppa eller så.

0

Jan A, Uppsala

31 mar 2013 kl. 19:53

Nja, den är nog en vågad plattityd JAS! Har försökt återfinna den idag - en kort stund iaf - men tji! Har gjort en papperskopia av hela bilden och ska i morrn ta med den ut att användas som ekbarkkarta! Mycket svårorienterad, nästan helröd terräng!

0

Håkan Bråkan

31 mar 2013 kl. 20:24

Lite som från H.G. Wells Världarnas krig ;-)

0

Stefan J

1 apr 2013 kl. 16:26

De få gånger jag stött på Oligoporus rennyi har den sett ut som ettan. Den är mjuk, först vit, sedan med dragning åt gult, 3-4 porer/mm. En gång växte den under en bräda.

Men för att kunna vara säker måste den mikroskoperas.

0

Skogsfrun i Obbola

2 apr 2013 kl. 07:03

Jag undrar om inte den lilla resupinata tickan är en blödticka. Kan man inte ana en rostbrun ovansida på hattkanten?

0

Jan A, Uppsala

8 apr 2013 kl. 22:52

Tack för förslagen, Stefan och Skogsfrun! Ska försöka få någon att betitta småtickorna - den på 14 mm är i särklass störst!
Får väl i värsta fall försöka muta någon med en lokal med -20 mm stora tranbär i Ö.V. där jag med min då bara blivande hustru en gång i tiden (för c 48 år sen) plockade 16 liter såna på nägon dryg timme!
Kan oxå meddela att brädan (som det i höstas växte vedplätt på och uppvisar spår av ngn blånadssvamp) sedan en tid står på högkant på marken på nordsidan av valnötsbestådet ör ev utveckling!

0

Caspar

9 apr 2013 kl. 17:43

Gissar på gråporing på första tickan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone